خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر : 38996
Share

دادرس، دادرس می‌خواهد!

خانه یا سرای دادرس در اهواز بنایی بازمانده از دوره قاجار است که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این بنا در مرکز شهر اهواز در خیابان عبدالحمید ساخته شده است. این خانه را شیخ خزعل به عنوان کاروانسرا بنا نهاده بود و دقیقا در پشت

خانه یا سرای دادرس در اهواز بنایی بازمانده از دوره قاجار است که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.
این بنا در مرکز شهر اهواز در خیابان عبدالحمید ساخته شده است. این خانه را شیخ خزعل به عنوان کاروانسرا بنا نهاده بود و دقیقا در پشت قصر شیخ خزعل است در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجاریه و پهلوی به جا مانده که بخش ناچیزی از آن‌ها به ثبت رسیده ‌است. سرای دادرس یکی از این بناهای تاریخی شهر اهواز است که تاکنون فقط به ثبت رسیده و در نگه‌داری و مرمت آن کوتاهی شده ‌است.
در این باره یکی از کسبه سرای دادرس در خصوص اقدام مرمتی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در مورد این بنای تاریخی بیان کرد: میراث فرهنگی هیچ‌ گونه اقدام مرمتی برای این سرا انجام نداده است و تمامی مرمت بخشی از بنا که در دست ما است با هزینه شخصی مرمت شده است.
عبدالحسین حاجی‌نجف در عین حال اظهار کرد: در خصوص مرمت این بنا اداره کل میراث صحبت‌هایی کرده ولی تا به الان اقدامی صورت نگرفته است.
وی همچنین با اشاره به وقوع آتش‌ در بخشی از سرای دادرس در بهمن 94 اظهار کرد: بخش‌های سوخته شده با هزینه شخصی خانواده حاجی‌نجف و با نظارت مهندسان میراث استان مرمت شد. البته میراث ورودی راهرو بنا را با هزینه خود میراث انجام داد.
حاجی‌نجف با بیان این که مالک سرای دادرس شخص دیگری است توضیح داد: ما از کسانی هستیم که سرقفلی بنا را داریم و قسمتی که در دست ما است به دلیل مرمت با هزینه شخصی نسبت به بخشی که در دست مالک است سرپاتر است.
وی در مورد فروش این بنا به میراث فرهنگی اظهار کرد: به میراث فرهنگی پیشنهاد خریداری بنا را داریم ولی گفت که به دلیل نبود بودجه قادر به خریداری این بنا نیست. همچنین پیشنهاد دادیم که میراث با مشارکت ما این بنا را به مکان سنتی مانند چای‌خانه تبدیل کند ولی استقبالی از سوی این اداره نشد.
به گفته حاجی‌نجف: در حال حاضر از سراس دادس به عنوان انبار کیف و کفش استفاده می‌شود.
این در حالی است که مرحان شوشتری، معاون میراث فرهنگی خوزستان، به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: سرای دادرس دارای مالک خصوصی است و مالک این بنا را به صورت سرقفلی به تعدادی از کسبه‌ بازار عبدالحمید اهواز داده است. بنا در فهرست تملک‌های میراث قرار دارد و تاکنون آن را به افراد مختلفی در بخش خصوصی برای خرید مطرح کرده‌ایم.
وی افزود: مالک بنا در سال جاری از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برای مرمت بنا کمک خواست که به دنبال ان یکی از کارشناسان مرمت اداره کل به وی معرفی شد.
شوشتری گفت: برای مرمت این بنا، پاکسازی از  مواد باقی مانده از آتش‌سوزی و نخاله‌ها صورت گرفت و همچنین دیوارهای آسیب دیده مرمت شدند. خانه دادرس دارای معماری اسلامی ـ ایرانی در دو طبقه است که در طبقه همکف پنج اتاق و در طبقه دوم سه اتاق و یک زیرزمین یا سرداب وجود دارد.
او ادامه داد: از شاخصه‌های معماری نمای آجری با تزئینات آجرچینی و در‌های قدیمی چوبی است. همچنین در سال 1393 اقداماتی از قبیل مرمت ورودی، ترمیم و تعویض جداره‌های آجری، مرمت دیوار ضلع غربی شامل بندکشی و ترمیم و تعویض جداره‌ها سنگی از سوی اداره کل میراث در قالب اعتبارات مشارکت در مرمت صورت گرفت.
شوشتری خاطرنشان کرد: پس از آن در سال‌های بعدی نیز مکاتبات مکرر در خصوص تخصیص اعتبار برای ادامه روند مرمتی از سوی اداره کل میراث انجام گرفت که تاکنون هیچ گونه اعتباری برای ادامه روند مرمتی لحاظ نشده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.