خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
کد خبر : 38210
Share
احداث تونل سوم کوهرنگ در سکوت مسئولان خوزستان

مسئولان خوزستان در خواب غفلت یا ترس از برکناری دارند؟

پدیده شوم و خارج از چارچوب اصول زندگی یعنی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به دشت‌های کویری فلات مرکزی از جمله موضوعاتی است که این روزها دشت‌ها‌، زمین‌های کشاورزی، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان خوزستان را سخت درگیر چالش‌هایی خطرناکی کرده که کوچکترین عارضه آن

 با وجود همه اعتراض‌های مردمی که در راستای جلوگیری از انتقال آب شکل گرفت شاهد انتقال آب از سرشاخه‌ها و بحران‌های خطرناکی از جمله ریزگردها هستیم و مهمتر از این در سکوت خبری تونل سوم کوهرنگ در منطقه بیرگان به ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
 از قدیم گفته‌اند "چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است" و این ضرب و المثل قدیمی حال این روزهای استانی را بیان می‌کند که به دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباه برخی از مسئولان کشوری از نعمت منابع طبیعی که خداوند در دل آن‌ها نهفته است در حال محرومیت است.
پدیده شوم و خارج از چارچوب اصول زندگی یعنی انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به دشت‌های کویری فلات مرکزی از جمله موضوعاتی است که این روزها دشت‌ها‌، زمین‌های کشاورزی، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان خوزستان را سخت درگیر چالش‌هایی خطرناکی کرده که کوچکترین عارضه آن نابودی سرمایه‌های طبیعی و بزرگترین آن خالی از سکنه شدن خوزستان از سرمایه‌های انسانی و نیروی کار است.
 در کنار تمام اخباری که طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به فلات مرکزی را تکذیب می‌کنند مصاحبه‌ای به چشم می‌خورد که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان  ادعا می‌کند به طور قطع در دولت جدید روحانی سد و تونل سوم کوهرنگ به طور کامل به بهره برداری می‌رسد. تونل سوم کوهرنگ تاکنون 97 درصد پیشرفت کاری داشته است و این تونل امسال به شرط تامین اعتبارات به بهره برداری می‌رسد. وی هچنین گفته است که سال گذشته 100 درصد اعتبارات به پروژه کوهرنگ سوم تخصیص داده شد.
و انتشار این قبیل مصاحبه‌ها در نشریات معتبر در حالی است که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در مورخ 6 مرداد 1395 در خوزستان اعلام کرد که تونل سوم کوهرنگ(بیرگان) مجوز زیست محیطی ندارد.
پیشرفت فیزیکی 97 درصدی تونل سوم کوهرنگ در منطقه بیرگان در سکوت خبری
نمایندگان مجلس نیز سال گذشته نسبت به انتقال آب از طریق تونل سوم کوهرنگ و بهشـت آباد در مجلس شورای اسلامی اعتراض کردند اما با وجود همه اعتراض‌های مردمی که در راستای جلوگیری از انتقال آب شکل گرفت شاهد انتقال آب از سرشاخه‌ها و بحران‌های خطرناکی از جمله ریزگردها هستیم  و مهمتر از این در سکوت خبری تونل سوم کوهرنگ در منطقه بیرگان به 97 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
یعنی در زمانی که مسئولان وعده می‌دادند که سرشاخه‌های کارون را انتقال نمی‌دهند و مردم و مسئولان خوزستان به این وعده‌ها دلخوش شده بودند، دستگاه‌های اجرایی با قدرت در حال اجرای طرح‌های انتقال آب سرشاخه‌های کارون بودند.
انتقال آب سرشاخه‌های کارون برای مصارف غیر شرب در سال‌های اخیر شدت گرفته در حالی‌که شرایط و  استانداردهای انتقال آب بین حوضه‌ای غیر شرب نبودن ،به مبدا آسیب نرساند و در مقصد صرفه‌جویی‌های لازم و حتی جداسازی آب شرب از بهداشت است و شرط آخر نیز  بیانگر این است که  از آب انتقالی نباید  برای نظافت، استحمام و شستشو باشد.
صنایع آب بر در استان‌های بی‌آب در حال افزایش/ شرکت‌ فولاد خوزستان در رقابت برای تامین آب مورد نیاز
اما آنچه شواهد نشان می‌دهد افزایش افتتاح کارخانه های آب بر فولاد و غیره در سال‌های اخیر و گسترش کشاورزی با آب انتقالی کارون در استان‌های مقصد است به گونه‌ای که از زمان انتقال آب از سرشاخه‌های کارون شالیزارهای برنج فلات مرکزی، طرح‌های کشاورزی در کویر و صنایع آب بر روز به روز در حال افزایش هستند و استان‌های مقصد انتقال آب کارون در اینکه کدام‌شان می‌تواند به قطب بزرگ فولاد تبدیل شوند مسابقه گذاشته‌اند. تمام شواهد نشان می‌دهد که هزینه انتقال آب کارون به مقاصد این استان‌ها آنقدر زیاد است که هیچکدام از طرح‌های کشاورزی و صنعتی اقتصادی نبوده و هیچ توجیه عقلانی نداردند بلکه باعث افزایش جمعیت و در نتیجه مصرف بیشتر آب می‌شود.
چیت چیان وزیر نیرو نیز در سال‌های گذشته آورد آب کارون را 9 میلیارد متر مکعب  و امسال 14 میلیارد متر مکعب ارزیابی کرد و این ارقام در حالی بیان می‌شوند که  در گذشته‌های دورتر آورد آب کارون حدود 20 میلیارد متر مکعب بود اما با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت کشور از جمله کاهش باران و تغییرات اقلیمی سالانه از 6 سرشاخه انتقالی کارون حدود یک میلیارد متر مکعب  آب به طور  کامل منتقل می‌شود.
سرشاخه های کارون(دز) به طور کامل و سالانه انتقال می‌یابند شامل کوهرنگ اول ؛کوهرنگ دوم ؛ چشمه لنگان و خدنگستان هستند که همه آن‌ها به زاینده رود، سرشاخه کمال صالح به صنایع اراک و ششمین سرشاخه در سال 1395 از الیگودرز به کوچری گلپایگان اصفهان و سپس قمرود انتقال یافتند و حال نوبت تونل سوم کوهرنگ به عنوان هفتمین سرشاخه انتقالی کارون است. با وجود بحران‌های آبی در فلات مرکزی در سال‌جاری شاهد افتتاح کارخانه‌های جدید و بزرگ فولاد در استان‌های مقصد آب کارون بوده‌ایم.
آبان‌ماه 1395 بزرگترین کارخانه فولاد ریلی خاورمیانه و چند فاز جدید ذوب آهن در استان اصفهان افتتاح شد و قرار است کارخانه فولاد سبا اصفهان نیز به‌زودی افتتاح شود. در سال‌های اخیر در شهرهای مختلف استان یزد و کرمان کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی به بهره‌برداری رسید و آخرین کارخانه فولاد کرمان در بهمن ماه 1395 در بردسیر افتتاح شد که کرمان را  تا سال 1398 به قطب بزرگ تولید فولاد کشور تبدیل خواهد کرد در صورتی که آب کشاورزی استان کرمان به اندازه آب شرب تمام کشور است.
سواحل هرمزگان، بوشهر و سیستان بهترین مکان‌ها برای کارخانه‌جات آب بر مورد نیاز کشور
سواحل جنوب در هرمزگان، بوشهر و سیستان بهترین مکان‌ها برای کارخانه‌جات آب بر مورد نیاز کشور است و به گفته کارشناسان هزینه جابه‌جایی صنایع آب بر فلات مرکزی به سواحل جنوب بسیار کمتر ازهزینه انتقال آب‌های سرشاخه های کارون به فلات مرکزی است.
کشاورزی در مناطق فلات مرکزی بعد از انتقال آب‌های کارون از سال 1332 تا کنون گسترش چند برابری داشته  و همچنان اصرار به انتقال آب‌های کارون از طریق تونل سوم کوهرنگ (تونل بیرگان) و تونل بهشت آباد به عنوان هفتمین و هشتمین انتقال آب‌های سرشاخه های کارون در دولت ادامه دارد.
کشاورزی با آب کارون که پس از انتقال بسیار گران می‌شود فاجعه اقتصادی در جهت نابودی اقتصاد مقاومتی است و قیمت واقعی آب گران انتقالی کارون در استان های مقصد بیش از محصول کشاورزی و حتی محصول صنعتی می‌شود.
هم‌اکنون آب انتقالی با قیمت واقعی به کارخانه‌ها و کشاورزان ارائه نمی‌شود و قیمت آب‌گران انتقالی غیر واقعی و با یارانه‌های زیاد است و این باعث توهم سود می‌شود در حالی‌که این سیاست‌های غلط؛ نابودگر اقتصاد ،منابع مالی ، منافع کشور و منابع ملی آب کشور هستند.
حال آنکه کشاورزی در مسیر طبیعی کارون با هوای چهار فصل و خاک حاصلخیز خوزستان نه تنها نیازی دارد بلکه  در جهت تثبیت خاک و کنترل ریزگردها و باعث خودکفایی منطقی و اقتصادی کشور در محصولات کشاورزی می‌شود.
تغییرات اقلیمی خوزستان را به گرمترین نقطه جهان تبدیل کرده است و در این تغییرات بیش از هر چیزی به حقابه طبیعی و الهی خود نیاز دارد.
آب برای خوزستانی که حتی محتاج آب شرب مناسب است باعث مهار ریزگردها نیز می شود
با حفر تونل 24 کیلومتری کوهرنگ سوم (بیرگان) چشمه‌های فراوانی از سرشاخه های کارون خشک شدند و با انتقال آب های باقیمانده بیرگان علاوه بر شش سرشاخه انتقال یافته کارون در گذشته ؛ رودخانه کارون حدود 255 میلیون متر مکعب از آورد سالیانه خود را از دست می‌دهد  که این  موضوع فاجعه ای بسیار بزرگ برای کارون و خوزستان است.
تونل سوم کوهرنگ(بیرگان) در این شرایط هولناک محیطی زیستی خوزستان نباید بدون مجوز زیست محیطی همچنان بودجه دریافت و  به بهره برداری برسد بلکه باید  هر چه زودتر انتقال از طریق این تونل لغو دائم شود.
درست است که  پروژه بهشت آباد بیش از بیست سال پیش آغاز شده اما ویرانگری‌های این پروژه از همان سرشاخه در کل مسیر و تا کارون و خوزستان ادامه داشته و سبب نابود شدن حقابه شرعی و طبیعی کارون و خوزستان می‌شو و باید با توقف همیشگی این پروژه جلوی تخریب بیشتر محیط زیست و معیشت مردمی که در سایه تمدن کارون هستند گرفته ‌شود چرا که ادامه این پروژه به تخریب ابدی و غیر قابل جبران استان خوزستان، رودخانه کارون و کشور عزیزمان می‌شود.
در این میان تلاش نمایندگان ملت مسئولان خوزستان و دستگاه قضایی برای لغو دایم نابودی استان خوزستان با حمایت سازمان محیط زیست بسیار کارساز است.
گزارش از کرامت حافظی


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.