خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد خبر : 37533
Share

تقی‌زاده:جذب بیش از هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از جذب یک هزار و 149 کودک بازمانده از تحصیل و بازگشت آن‌ها به چرخه تعلیم و تربیت در استان خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان از جذب یک هزار و 149 کودک بازمانده از تحصیل و بازگشت آن‌ها به چرخه تعلیم و تربیت در استان خبر داد.
محمد تقی‌زاده در جلسه شورای ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل، موضوع این کودکان را یک معضل اجتماعی دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در بحث کودکان بازمانده از تحصیل، آدرس محل زندگی این کودکان است که باید اقدامی در این زمینه صورت گیرد؛ مسأله اساسی برای ما پس از جذب و شناسایی، حفظ و نگهداری این کودکان است که کار زیادی می‌برد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: عامل مهم دیگری که از آن غفلت کرده‌ایم، کوچ‌نشین و عشایری بودن استان است. خوزستان ازنظر کمی، رتبه سوم جمعیت دانش‌آموزی عشایر را در کشور دارد و بیش از 14 هزار دانش‌آموز عشایری در استان هستند که سالانه بر بازماندگان از تحصیل آن‌ها هم افزوده می‌شود.
وی گفت: عامل دیگر، کوهستانی و صعب‌العبور بودن برخی نقاط و پراکندگی سکونتگاه‌ها در سطح استان است؛ بیماری‌های خاص که در استان با آن مواجه هستیم و استثنایی بودن، معلولیت جسمی و ذهنی نیز از عوامل مهم دیگر در بازماندن کودکان از تحصیل هستند.
تقی‌زاده تصریح کرد: از هفت هزار و 950 دانش‌آموز که چهار هزار و 491 نفر آن‌ها دختر بودند، 2 هزار و 309 نفر دوره ابتدایی را به اتمام سانده، یک هزار و 906 نفر مشغول به تحصیل، 105 نفر کودکان استثنایی و 105 نفر مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، 118 نفر کودکان کار، 88 نفر دختر که ازدواج کرده‌اند، یک‌ هزار و 193 نفر از خوزستان مهاجرت کرده بودند، 64 نفر فوت کرده‌اند و یک هزار و 220 نفر کودکان بدسرپرست هستند؛ از بین کل کودکان بازمانده از تحصیل یک هزار و 149 نفربه چرخه تعلیم و تربیت بازگشتند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: هرجا که کودکی شناسایی شود، مشکلات بزرگی برای جذب آن داریم که انتظار داریم این مشکلات با کمک دستگاه‌های مربوطه برطرف شود. اگر همه دستگاه‌های ذی‌ربط در شناسایی و جذب همکاری کنند، آموزش و پرورش همه گام‌های بعدی را به‌تنهایی یا با کمک نهادهای حمایتی برمی‌دارد.
تقی‌زاده ادامه داد: بحث کودکان بازمانده از تحصیل در استان، علاوه بر عوامل ملی که در سطح جامعه می‌بینیم، درگیر عوامل خاصی است که اساسی‌ترین عامل، فاکتور اقتصادی است. بسیاری از خانواده‌ها قادر به تأمین هزینه‌های تحصیل فرزندان خود مانند لوازم‌التحریر یا حداقل پوشاک کودکان مدرسه‌ای خود نیستند.
وی اضافه کرد: عامل مهم دیگر، بحث‌های فرهنگی است که بسیار مهم و تأثیرگذار است. بی‌سرپرست یا بدسرپرست بودن کودکان، ازدواج‌های زودهنگام به‌ویژه در دختران و نگاه خاص برخی مناطق روستایی و عشایری به دختران و اولویت قرار دادن پسران برای تحصیل ازجمله عوامل مهم بازدارنده کودکان از تحصیل است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اختصاص مبلغ یک‌صد هزار تومان به ازای هر دانش‌آموز برای شناسایی، جذب و حفظ و نگهداری را بسیار اندک دانست و گفت: باید در بحث منابع مالی توجه ویژه‌ای به کودکان بازمانده از تحصیل شود.
تقی‌زاده با تأکید بر ارائه آمار دقیق‌تر در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: بر اساس سند راهبردی، صداوسیما، ائمه جمعه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ازجمله شرکای آموزش و پرورش برای حل مساله کودکان بازمانده از تحصیل هستند و آموزش و پرورش مجری آن است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.