خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کد خبر : 37222
Share
نقض قوانین شهری توسط نامزدهای شورای شهر

شهردر تسخیر پوسترهای آغشته به چسب

با توجه به اینگونه حرکت‌های تبلیغاتی مدتی بعد از انتخابات وقتی در و دیوار شهر را نگاه می‌کنی، چهره‌ای زخمی به خود گرفته و پوسترهایی کنده شده، اما آثار به جا مانده بر روی در و دیوار نمایان می‌شوند.با وجود توصیه‌های صورت گرفته از طرف مجریان قانون در شب اول تبلیغات کسانی که قرار است به پارلمان شهری وارد شوند، نفس شهر را گرفتند به‌طوری که مردم شهر پس از بیدار شدن در یک صبح دل‌انگیز چهره شهر را کاغذ باران و نازیبا دیدند.نکته آزار دهنده در این بین بی توجهی کاندیداها و هوادارانشان در تبلیغات محیطی

روزنامه وحدت نوشت: با آغاز زمان رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا، تبلیغات ریاست جمهوری در میان انبوهی از پوسترها و بنرهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی شورای شهر محو شد و شهروندان از طریق تلویزیون و فضای مجازی فعالیت های کاندیداهای ریاست جمهوری را رصد می کنند.انتخابات شوراهای شهر و روستا در مرکز استان بیشتر از تمامی شهرهای استان داغ داغ است و نامزدهای انتخابات شورای کلانشهر اهواز با بیشترین درصد تبلیغات در سطح شهر و فضای مجازی بیشترین سهم از تبلیغات در استان را به خود اختصاص داده اند.
از فضای مجازی تا فضای شهری
تبلیغات شهری دراهواز بیشترین رونق را دارد تا آنجا که هواداران کاندیداها شبانه اقدام به نصب بنرها و پوستر های جدید می کنند. هر صبح می توان شاهد بنرها و پوسترهای جدید و خوش رنگ کاندیداها بود. اما انچه مورد توجه کاندیداها قرار نمی گیرد زیبایی شهری و محیط زیست است.
درختانی که زیر سنگینی پوسترها و بنرها کمر خم کرده اند
نکته آزار دهنده در این بین بی توجهی کاندیداها و هوادارانشان در تبلیغات محیطی است. نصب پوسترها بر روی شاخه درختان و حتی نصب داربست با کمک از تنه درختان چهره نازیبایی را در تبلیغات شهری بوجود آورده است. بسیاری از شهروندان از شیوه تبلیغاتی کاندیداها به شدت ابراز گلایه کرده اند. شهروندان معتقد هستند کسانی که حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند و برای رای آوری به محیط زیست و درختان و منظر شهری رحم نمی کنند هیچگاه نماینده خوبی برای شهر هم نخواهند بود.
چسباندن پوسترهای تبلیغاتی زخمی در چهره شهر
در زمان تبلیغات شاهد چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در هر جایی از شهر هستیم و کاندیداها و طرفدارانشان سعی دارند برای تبلیغات و معرفی بیشتر کاندید مورد نظر هر جایی که می‌شود پوستر بچسبانند.
با توجه به اینگونه حرکت‌های تبلیغاتی مدتی بعد از انتخابات وقتی در و دیوار شهر را نگاه می‌کنی، چهره‌ای زخمی به خود گرفته و پوسترهایی کنده شده، اما آثار به جا مانده بر روی در و دیوار نمایان می‌شوند.با وجود توصیه‌های صورت گرفته از طرف مجریان قانون در شب اول تبلیغات کسانی که قرار است به پارلمان شهری وارد شوند، نفس شهر را گرفتند به‌طوری که مردم شهر پس از بیدار شدن در یک صبح دل‌انگیز چهره شهر را کاغذ باران و نازیبا دیدند. 
شور، نشاط، هیجان انتخاباتی
با توجه به نیاز شور، نشاط و هیجان انتخاباتی باید این مساله را در نظر گرفت که این شور و هیجان با چسباندن پوسترها به در و دیوار شهر و رقابت‌های این‌چنینی به وجود نمی‌آید و این خود نمونه‌ای از نقض حقوق شهروندی است.حامیان کاندیداهای شوراها نباید این مطلب را فراموش کنند که این زیاده‌روی طرفداران، گاهی شهر را زشت و شهر را به آواره‌ای به جامانده از هجومی سخت و غارتگر تهی از آرامش و زیبایی تبدیل می‌کند.اینگونه تبلیغات تن لرزان دیوارهای شهر با پوسترهای کاندیدایی که برای آبادی می‌آیند، می‌لرزد به طوری که تن‌پوشی از تظاهر بر روی دیوارهای خسته از بی‌ملامتی باقی خواهد ماند‌.صدای بند موسیقی های پخش شده از ستادهای تبلیغاتی هم گوش خراش و آزاردهنده است. بسیاری از کاندیداها برای جلب توجه بیشتر اقدام به پخش موسیقی و بالابردن صدای بلندگوها هستند بدون توجه به محیط اطراف و همسایگانی که این نوع تبلیغات را نوعی آلودگی صوتی می دانند. بی توجهی مسئولان نظارت بر شیوه های تبلیغاتی و کنترل ستادهای انتخاباتی جالب توجه است. چگونه می‌توان کاندیداهای انتخابات را مجاب کرد که مناطق زیباشده شهر را با چسب و سریشم و خمیر و کاغذ یا دیوارنوشته هایی با اسپری رنگ نازیبا نکنند. یادگاری تلخ که حتی هنوز از ادوار گذشته انتخابات شورای شهر نیز باقی مانده است. کاندیداهایی که عموما در شعار‌هایشان تاکید زیادی روی حفظ بیت المال و حقوق مردم دارند و تقریبا هیچ شهرداری در حوزه انتخابیه شان نیست که از اظهارنظرهای گاه و بیگاهشان درباره مسائل شهری در امان نباشد. این انتظار وجود دارد که کاندیداها به مسوولان ستاد‌هایشان تاکید کنند این دیوار‌ها و تمام سازه‌های شهری هم با بیت المال زیباسازی شده و نباید برای تبلیغات فردی به حق الناس خدشه وارد کرد. کاندیداها می‌توانند و طبق قانون باید به ستادهای انتخاباتی و همچنین محل‌های تعیین شده برای نصب پوستر بسنده کنند و به جای چسباندن پوستر و نوشتن شعارهای تبلیغاتی کهنه شده مانند «همه با هم به .... رای می دهیم» بروی در و دیوار و باجه های تلفن شهر آن‌ها را به دست شهروندان برسانند. البته می‌توان به کلیت این روش و میزان تاثیرگذاری آن نقدهای زیادی وارد کرد. چون چاپ پوسترهای انبوه و انتظار جلب توجه مردم از این طریق مربوط به سالیان گذشته بود. در حال حاضر با روش‌های مختلف تبلیغاتی نوین که پیشرفت‌های تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار این افراد قرار داده می‌توانند در راستای مخدوش نکردن سیمای شهر و همچنین کمک به حفظ محیط زیست با قطع یک درخت کمتر پوستر را در ردیف آخر روش تبلیغاتی خود قرار دهند.
متولیان و ناظران انتخاباتی ابزارهای قانونی را روی میز بیاورند
این طور به نظر می‌رسد که باید عزمی جزم در برخورد با این قانون‌شکنی‌ها صورت بگیرد تا در چند روز دیگر تبلیغات شاهد این گونه تبلیغات قانون شکنانه نباشیم.
متولیان و ناظران انتخاباتی باید با آوردن ابزارهای انتخاباتی روی میز، برخوردی قاطع و بازدارنده با قانون‌شکنان داشته باشند.در قانون انتخابات و آیین‌نامه‌های آن به صراحت به این نکته اشاره شده است که باید در تبلیغات محیطی مواردی خاص رعایت شود.مطابق ماده ۶۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۶۲ آیین‌نامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر مصوب ۸۴/۴/۱۶ هیئت وزیران «الصاق هرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، مدارس و سایر موسسه‌های آموزشی و تابلوی منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تاسیسات دولتی و صندوق‌های پست باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن و تابلوها و املاک بخش خصوصی» ممنوع و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.