خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر : 36990
Share
در گفتگو با برخی از کاندیداهای انتخابات شورای شهر نیاز کلانشهر اهواز مشخص شد

شورا ی متخصص، شهردار کاردان

حضور افراد متخصص با کارآیی ویژه در عرصه انتخابات شورای شهر ضرورت دارد و تخصص همراه با تعهد مستلزم یکدیگر هستند. همچنین اشتغال زایی به این معنی نیست که مدام بدنه شهرداری بزرگتر شود بلکه اشتغال می تواند تمرکز زدایی از نقاط پر تردد شهر به حاشیه شهر با ایجاد فضای مناسب است. باید ساختار مریض شهرداری مداوا شود و در این نهاد مردمی کار فرهنگی کرد. از سویی دیگر باید تاکید کنم که در نحوه انتخاب شهردار باید ملاک های فراوان مدنظر قرار بگیرد و

مجتبی گهستونی در روزنامه وحدت نوشت: در آستانه پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هستیم و گروههای مختلف فرهنگی و اجتماعی با تشکیل جلسات گوناگون سعی به جلب مشارکت مردم دارند. در این میان گروه هم اندیشی آرمان شهر با تشکیل جلسات گوناگون سعی در ارائه نقطه نظرات آحاد مختلف مردم دارد. این گروه معتقد است که باید مردم مشارکتشان گسترده باشد، خواسته هایشان را مطالبه کنند و به لیست های کاربردی رای بدهند.
چهاردهمین جلسه هم اندیشی گروه آرمان شهر با این پیش فرض برگزار شد که همه گان نسبت به مشکلات شهر اهواز آگاهی کامل را دارند و با نقاط ضعف شورای شهر آشنایی دارند لذا در این شرایط چه راهکارهای ملموس و عملی باید ارائه شود.
دکترهوشنگ شیرمردی رئیس شورای شهر اهواز که در چهاردهمین جلسه هم اندیشی تحلیل و بررسی شرایط حضور و مشارکت در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز از سوی گروه آرمان شهر حضور داشت معتقد است که اختیارات شورای شهر اندک است. با این حال مطالبات بسیاری از سوی مردم به سوی شورای شهر مطرح شده بود که اگرچه قادر به انجام آن بودند اما زمین گذاشته شده بودند که من از زمان حضورم در سمت ریاست شورای شهر با کمک سایر همکارانم به انجام آنها پرداختم. با این حال انتظار من از همه مردم و کاندیداها این است که پس از آگاهی از اختیارات شورا این نهاد را نقد کنید وگرنه نقد ناآگاهانه باعث ایجاد مشکلات دیگر می شود.
هدایت ممبینی عضو فعلی شورای شهر اهواز و یکی از چهره های مطرح ورزشی کشور در عرصه فوتبال یکی از مشکلات عمده شهر اهواز را فرهنگی عنوان می کند گفت: من معتقدم که سلامت، تخصص و تعهد سه خاصیت کاندیداها است. یکی از چالش های عمده شورا عدم انتخاب برخی افراد شایسته است، چرا که برخی افراد راه یافته به شورا به معنای واقعی در حد و اندازه شهر اهواز نیستند و شان کلان شهر اهواز را پائین آورده اند.
محمدرضا ایزدی که از اهالی قدیمی مطبوعات و کارشناسان با سابقه مخابرات است خواهان حضور همه مردم برای مشارکت بر سرنوشت خود در انتخابات شد و دوری از تعصبات قومی کاذب را که آفت خوزستان است را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین به شور و احساسات در وجود برخی افراد و دوری از شعور انتخاب درست اشاره کرد و سطح پائین بسیاری از نمایندگان شورای شهر که در حد و اندازه شهر اهواز ظاهر نشدند را مورد نقد قرار داد.
محمد رضاسرلک از مدیران و کارشناسان وزارت کشور در خوزستان وجود فساد در شورا و شهرداری که باعث به وجود آمدن این ذهنیت که شورا باید تخته شود اشاره کرد و راه حل مبارزه با فساد که مثل ویروس مسری شده است را مشارکت گسترده مردم عنوان کرد. وی یادآور شد: حضور افراد متخصص با کارآیی ویژه در عرصه انتخابات شورای شهر ضرورت دارد و تخصص همراه با تعهد مستلزم یکدیگر هستند. همچنین اشتغال زایی به این معنی نیست که مدام بدنه شهرداری بزرگتر شود بلکه اشتغال می تواند تمرکز زدایی از نقاط پر تردد شهر  به حاشیه شهر با ایجاد فضای مناسب است.
محمدحسین رهبری زاده از کارشناسان ارشد برنامه و بودجه ایجاد انگیزه و مطالبه گری مردم و بالابردن روحیه مشارکتی را مهم ارزیابی کردند و خواهان استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی شورای شهر که مورد استفاده قرار نگرفته شدند.
جعفر مرشدی از اساتید و اعضای هیت علمی دانشگاههای خوزستان از نبود و عدم مشارکت نخبه گان برای فعالیت های شهری گلایه کرد و این مشکل را به عنوان یک عارضه در فضای شهری مورد نقد قرار داد. آنچه که باعث شده تا نخبه گان را پس بزند ساختار بومی در شهر اهواز است. در نتیجه حذف فرهیخته گان و نخبه گان شاهد آن هستیم که مشارکت کاهش پیدا می کند. وی در ادامه یادآور شد که بسیاری از اعضا و کاندیداهای شورای شهر به بخش عمده ای از قوانین شورا و شهرداری اشراف ندارند. با این حال اعتقاد دارم که باید به سمت شفافیت فضای شهری و فعال کردن کارگروهها و کمیسیون ها برویم.
مهرشاد مهردادیان که کارشناس ارشد معماری است و دستی هم در ورزش دارد به وجود تخصص های مختلف در شورا تاکید کرد و گفت: به حضور جوانان در شورای شهر اعتقاد دارم ولی نه برای کسب تجربه بلکه باید این افراد از پیش تجربیاتی کسب کرده باشند. معتقدم که برای انتخاب شهردار باید از مشارکت فکری مردم بهره گرفت و در زمینه اهداف شورا و شهرداری از تتانسیل نخبه گان استفاده کرد و مانع حذف آنان شویم.
جمیله حسنی زاده که از افراد فرهنگی از عقب ماندگی اهواز نسبت به سایرکلان شهرهای کشور گلایه کرد و گفت: با گذری به شهر اهواز متوجه می شویم که این شهر در همه شاخص ها دچار ضعف است. انتظار همه شهروندان اهواز آن است که شورا و شهرداری از ظرفیت های خود برای عمران و آبادانی توسعه پایدار اهواز بیش از پیش بهره ببرد.
داریوش بهمئی از فعالان محیط زیست، تحقق مدیریت یکپارچه شهری بدون GIS به نتیجه نمی رسد. همچنین معتقدم که در زمینه توسعه شهری اهواز باید از ظرفیت کارون بهره کافی را برد. همچنین به استفاده نکردن از ظرفیت های گردشگری برای توسعه شهر اهواز را مورد انتقاد قرار می دهم. تجربه شورای های قبلی شهر اهواز اثبات می کند که این شورا به دنبال کار زیر بنایی نبوده است.
احمدرضا زرنگ که دکترای اندیشه سیاسی دارد معتقد است که شورائیان باید زبان گویای کسانی باشند که حضور ندارند. نباید بر مردم منت گذاشت. نقطه آغاز فساد از زمانی شروع می شود که خودمان را نخبه بدانیم. اگر به مبارزه با فساد اعتقاد داریم نباید خود را از آحاد جامعه دور کنیم.
حسین زیدوندی از دیگر فعالان اجتماعی و سیاسی استان هم به ضرورت ایجاد زمینه های لازم برای ورود سرمایه گذار در شهر اهواز اشاره کرد و توجه شهرداری و شورا را به این مهم جلب کرد. بی شک شهرداری باید از برخی منافع خود برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران بکاهد. من معتقدم ایجاد تخصص و تعهد در وجود کاندیداهای شورا واجب است. محمدرضا کرم نیا از افراد با سابقه فرهنگی با اعلام اینکه افراد راه یافته به شورا انتخاب خود مردم بوده است خواستار توجه و دقت نظر مردم در انتخابات پیش رو شد. من معتقدم که تمام افراد راه یافته به شورای شهر از تخصص در کار خود برخوردارند ولی کدامشان از تعهد بیشتری نسبت به تخصصشان برخوردارند؟  باید ساختار مریض شهرداری مداوا شود و در این نهاد مردمی کار فرهنگی کرد. از سویی دیگر باید تاکید کنم که در نحوه انتخاب شهردار باید ملاک های فراوان مدنظر قرار بگیرد و نظارت بر کار آن باید دائمی باشد.
کیوان لطفی از مدرسان دانشگاه و از فعالان فرهنگی و اجتماعی خوزستان در سخنان کوتاهی یادآور شد که ما نیاز به نماینده های برنامه پذیر داریم. چون در این شهر مشکل ما گروههای تصمیم ساز است. این تصمیم سازان مشکلات اساسی دارند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.