خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر : 36697
Share
دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان خبر داد:

افزایش HIV مثبت در خوزستان

بالاخره باید این کارها را از جایی شروع کرد. اگر با روند فعلی کارها را به پیش ببریم، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.وی با تأکید بر اینکه بحث پیشگیری در اعتیاد نیازمند نگاه ویژه است، بیان کرد: در این راستا هم باید از توان مردم و هم از توان دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد. اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز همت کند و کارگاه کشوری کاهش آسیب اعتیاد را برگزار کند، در این بحث کفاف نخواهد داد. باید تمام دستگاه‌های پای کار بیایند و همت کنند. تا اتفاق جدیدی را در بحث پیشگیری شاهد باشیم.

رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به افزایش موارد HIV مثبت در خوزستان گفت: بحث ایذر و HIV مثبت از معضل‌های اساسی خوزستان است، اما متأسفانه حتی در شناسایی دقیق موارد HIV مثبت هم موفق نبودیم.

حسین لامی‌زاده در کارگاه کشوری کاهش آسیب اعتیاد با بیان اینکه در خصوص مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید به سمت اجتماعی ‌کردن این مسائل حرکت کنیم، اظهار کرد: ریزگردها و عدم اهتمام جدی به این معضل بعضاً موجب آزار و اذیت مردم و تا حدودی افت رضایتمندی مردم شده است.از سوی دیگر گرفتاری خانواده‌ها در تأمین معیشت و مسائل معیشتی نیز مردم را خسته کرده و در کنار تمام این مسائل ناتوانی افراد در «نه گفتن» و فقدان مهارت‌های زندگی در افراد این وضعیت را سخت‌تر کرده است.وی با بیان اینکه اگر مدیران توجه بیشتری به مردم داشته باشد نشاط اجتماعی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد شاهد اتفاقات خوبی هستیم. تربیت نیروی متخصص یکی از اقدامات خوبی بوده که اخیراً توسط شورای مبارزه با مواد مخدر دنبال شده است. در دو ماه گذشته 180 نفر از آموزش و پرورش دوره‌های تخصصی در بحث پیشگیری را طی کردند که اکثر این افراد از اقصی نقاط خوزستان بودند.رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان افزود: تمام افرادی که در آموزش و پرورش به تعلیم، آموزش و تربیت می‌پردازند تحت این دوره‌های آموزشی و تخصصی قرار خواهند گرفت و این قدم اول است. تاکنون بیش از 500 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد تا دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم متوسطه و اولیاء آنها تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.لامی‌زاده عنوان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که دانش‌آموزان دوره‌های پیش‌دبستانی و دبستان مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند، تا بحث مهارت‌های زندگی از نخستین سال‌های تحصیلی در دانش‌آموزان نهادینه شود. البته کارهای انجام نشده بسیاری هم در پیش‌رو داریم. بالاخره باید این کارها را از جایی شروع کرد. اگر با روند فعلی کارها را به پیش ببریم، هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.وی با تأکید بر اینکه بحث پیشگیری در اعتیاد نیازمند نگاه ویژه است، بیان کرد: در این راستا هم باید از توان مردم و هم از توان دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد. اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز همت کند و کارگاه کشوری کاهش آسیب اعتیاد را برگزار کند، در این بحث کفاف نخواهد داد. باید تمام دستگاه‌های پای کار بیایند و همت کنند. تا اتفاق جدیدی را در بحث پیشگیری شاهد باشیم.
رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان گفت: متأسفانه شاید آسیب‌هایی که در استان خوزستان وجود دارد، نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر باشد. معضل اعتیاد معضلی اساسی است که باید روی این موضوع کار شود. مساله HIV مثبت نیز متأسفانه از مسائل و مشکلاتی است که در خوزستان وجود دارد. قبلاً در برخی شهرستان‌ها سالانه یک یا دو مورد طلاق داشتیم. اما اکنون در همین شهرستان‌ها ماهانه بیش از 10 مورد طلاق را مشاهده می‌کنیم. عمده این طلاق‌ها به علت بحث اعتیاد صورت گرفته است.

لامی‌زاده با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی باید دستگاه‌های متولی در برخورد با مردم به صورت شفاف‌تر ورود می‌کردند، اظهار کرد: متأسفانه این امر به عللی انجام نشد و کار را برای ما سخت‌تر کرد. اگر بتوانیم قدم‌های اساسی و خوبی در بحث مبارزه با اعتیاد برداریم، بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی را در خوزستان نخواهیم داشت.وی تصریح کرد: اگر در بحث اعتیاد به سمت آگاه‌سازی جوانان و نوجوانان حرکت نکنیم هیچ اتفاق خوبی را در بحث پیشگیری نخواهد افتاد. همچنین  اگر شناسایی دقیق HIV مثبت نیز انجام نشود شاهد هیچ اتفاق خوبی نخواهیم بود.

نسبت به دوره‌های گذشته آمار مبتلایان HIV مثبت افزایش یافته است و علت این مساله این  است که ما حتی در شناسایی موارد HIV مثبت موفق نبودیم. البته در این زمینه کارهایی انجام شده اما زمانی در این زمینه موفق خواهیم بود که حداقل بتوانیم این بحث را کنترل کنیم؛ در حالی که اکنون در بحث کنترل HIV هم موفق نبوده‌ایم.رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با اشاره به کمرنگ شدن حدودی آموزه‌های دینی در اجتماع امروز عنوان کرد: متاسفانه وجود فضای مجازی که می‌توانست فرصت باشد تبدیل به یک تهدید شده است. بیش از 150 کانال تلگرامی روی جوانان ما کار می‌کنند؛ ما چه کار مثبتی می‌توانستم انجام دهیم؟ تلاش‌های بسیاری برای برداشتن گام‌های اساسی انجام شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.