خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر : 36570
Share

خدادادی:اجرای طرح بهبود رفتارهای ترافیکی در نوروز 96/آمار تلفات جاده‌ای برابر با یک جنگ تمام‌عیار

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان با بیان اینکه آمار تلفات سالانه ناشی از سوانح جاده‌ای در کشور برابر با تلفات یک زلزله هفت ریشتری یا یک جنگ تمام‌عیار است، عامل 70 درصد از تصادفات جاده‌ای را انسانی عنوان کرد و گفت: طرح بهرفت با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی در نوروز 96 اجرا می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان با بیان اینکه آمار تلفات سالانه ناشی از سوانح جاده‌ای در کشور برابر با تلفات یک زلزله هفت ریشتری یا یک جنگ تمام‌عیار است، عامل 70 درصد از تصادفات جاده‌ای را انسانی عنوان کرد و گفت: طرح بهرفت با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی در نوروز 96 اجرا می‌شود.
علی خدادادی با اشاره به طرح بهبود رفتارهای ترافیکی (بهرفت)، اظهار کرد: هلال‌احمر همه‌ساله برنامه‌های متنوعی را در راستای کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات اجرا می‌کند که از طریق کمپین‌ها و برنامه‌های آموزشی زمینه‌های اجرای آن‌ها فراهم می‌شود.
وی افزود: جمعیت هلال‌احمر با استقرار پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و برپایی پست‌های نوروزی در طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی مساعدت‌های لازم را در راستای کاهش خطرپذیری مسافران نوروزی و ارائه آموزش‌های لازم به‌منظور آمادگی هرچه بیشتر برای رانندگی ایمن و صحیح صورت می‌دهد.
سهم 70 درصدی عامل انسانی در تصادفات جاده‌ای
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به اجرای طرح ملی بهبود رفتارهای ترافیکی موسوم به بهرفت، تصریح کرد: این طرح باهدف بهبود رفتارهای ترافیکی و حساس‌سازی عموم مردم نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی و ایمنی در سفر اجرا می‌شود.
خدادادی با بیان اینکه 70 درصد از تصادفات جاده‌ای عامل انسانی دارند، عنوان کرد: باتوجه به این موضوع، یک کارگاه آموزشی به‌منظور آماده‌سازی و آشنایی هرچه بیشتر اعضای مجری طرح ملی بهرفت باهدف بهبود رفتارهای ترافیکی و حساس‌سازی مردم نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی و ایمنی در سفر برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی کشور موضوع تصادفات جاده‌ای است، ادامه داد: سه عامل انسانی، وسیله نقلیه و جاده در حوادث رانندگی دخالت دارند که باید موردتوجه قرار گیرند.
وضعیت بد ایران در آمار مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: نمایش توان عملیاتی گروه‌های بشردوستانه یک فرصت برای جوانان است تا هم بتوانند خدمات بشردوستانه را ارائه دهند و هم توان لازم را به‌منظور بهره‌گیری از این آموزش‌ها کسب کنند.
خدادادی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ پیشگیری از طریق ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی‌های عمومی، اضافه کرد: سال گذشته کمپین «نه به تصادفات» را داشتیم که امسال آن را به‌صورت دیگری ادامه می‌دهیم زیرا بسیج اطلاع‌رسانی و پیشگیری برای این کار، بسیار مؤثر واقع می‌شود.
وی با بیان اینکه نوروز یک فرصت تاریخی برای هلال‌احمر جهت نمایش توانمندی‌ها و ارائه آموزش‌ها است، گفت: اگر توانمند نباشیم نمی‌توانیم نقش مداخله‌جویانه داشته باشیم.
اجرای طرح بهرفت؛ در راستای استراتژی 2020 صلیب سرخ جهانی
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان اگر اطلاعات لازم در خصوص مسائل ترافیکی را نداشته باشیم می‌توان به یک مسافر اطلاعات لازم را در خصوص جاده داد اما عدم داشتن اطلاعات موجب ناتوانی و سردرگمی مسافران می‌شود.
خدادادی طرح بهرفت را در راستای طرح راهبردی 2020 صلیب سرخ جهانی در حوزه‌هایی دانست که باعث مرگ‌ومیر انسان‌ها می‌شوند و افزود: متأسفانه ازنظر مقایسه‌ای کشور ما نسبت به کشورهای همسایه و حتی عقب‌افتاده، آمار قابل دفاعی در خصوص مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات ندارد و برای کاهش این آمار نیاز به کار بیشتر و فرهنگ‌سازی داریم.
وی با تأکید بر اینکه طرح‌های پیشگیری باید از مقطع مهدکودک و دبستان شروع شوند، گفت: متأسفانه فرهنگ غلط رانندگی و رفتار ترافیکی نادرست و عبور از قانون و تخلف از آن در حال رواج و تبدیل‌شدن به یک فرهنگ است.
آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران پنج برابر جهان است
خدادادی با مقایسه آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران و جهان گفت: در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو 9 نفر کشته می‌شوند درحالی‌که این آمار در ایران 37 نفر است که در مقایسه با جهان آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران پنج برابر جهان است.
مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان با بیان اینکه سالانه 34 هزار نفر در تصادفات کشته می‌شوند که برابر با آمار تلفات یک زلزله هفت ریشتری یا یک جنگ تمام‌عیار است، افزود: بانک جهانی در بررسی وضعیت حوادث جاده‌ای، وضعیت ایران را بحرانی اعلام کرده است.
به گفته خدادادی پژوهشکده بیمه ایران مقام 60 جهان را در تصادفات جاده‌ای از میان 190 کشور دارد و به‌رغم وجود سه برابر خودرو در انگلستان نسبت به ایران تصادفات آن 32 برابر کمتر از کشور ما است.
نقش مهم عامل انسانی در ترویج فرهنگ و رفتار ترافیکی
وی با اشاره به اینکه خسارت‌های مالی ناشی از تصادفات 510 هزار میلیارد ریال معادل هشت درصد تولید ناخالص ملی است، تصریح کرد: با این هزینه می‌توان به 800 هزار زوج تسهیلات ازدواج ارائه کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: از 156 هزار فقره تصادف، 81 هزار مورد ناشی از عامل انسانی بوده که رقمی بسیار بالا و به‌شدت نگران‌کننده است.
خدادادی با بیان اینکه تأثیر فرهنگ بر آموزش به عامل انسانی بستگی دارد، ادامه داد: آموزش ابتدا باید منجر به تغییر رفتار و نگرش شود و آموزشی که به این دو منجر نشود، مفید نیست.
طرح ملی بهرفت با رویکرد بهبود رفتار ترافیکی در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر طراحی شده و در نوروز سال 1396 به مرحله اجرا می‌رسد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.