خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر : 36545
Share

ابتکار: بخشی از اراضی خوزستان همچنان در حال تبدیل به کانون گرد و غبار هستند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش سطح کانون‌های فوق بحرانی خوزستان گفت: در حال حاضر 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار فوق بحرانی در خوزستان وجود دارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش سطح کانون‌های فوق بحرانی خوزستان گفت: در حال حاضر 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار فوق بحرانی در خوزستان وجود دارد.
معصومه ابتکار امروز (5 اسفندماه) در حاشیه بازدید رییس جمهور از شست‌وشوی مقره‌ها در پست برق 230 کیلوولت مهدیس اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ‌پدیده گرد و خاک در اهواز دارای عوامل و منشاء‌ داخلی و خارجی است؛ 35 درصد این پدیده به عوامل و کانون‌های داخلی باز می‌گردد و 65 درصد آن ناشی از منشاء و عواملی در کشورهای عراق و عربستان است و باید برای هر یک از این منشاءهای داخلی و خارجی چاره‌اندیشی کرد.
وی تصریح کرد: ‌از سال 92 با تشکیل ستاد ملی مقابله با گرد و غبار توسط دولت، کارهایی جهت مقابله با این پدیده آغاز شد. بسیاری از دستگاه‌ها  و نهادها در این زمینه مسئولیت دارند و مسئولیت اصلی اجرایی بر عهده جهاد وزارت کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع و در بخش‌های تثبیت خاک، ‌تثبیت بیولوژیک،‌ کاشت نهال،‌ مالچ‌پاشی و مهار کانون‌های گرد و غبار داخلی است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ این ستاد علاوه بر پیگیری این برنامه‌ها، اقدام به شناسایی تمام کانون‌های گرد و غبار ایران کرد و اکنون تمام کانون‌های گرد و غبار در خوزستان کاملا شناسایی و به کانون‌های گرد و غبار فعال، کانون گرد و غبار بحرانی و کانون‌های گرد و غبار فوق بحرانی طبقه‌بندی شده‌اند.
ابتکار با بیان این‌که 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار فوق بحرانی در استان خوزستان وجود دارد، در خصوص علت افزایش سطح کانون‌های فوق بحرانی عنوان کرد:‌ در حال حاضر به صورت سالانه پدیده خشکسالی در حال تشدید است و به علت عدم بارش و نبود آب و همچنین عدم امکان زراعت و کشاورزی، بخشی از اراضی خوزستان همچنان در حال تبدیل به کانون گرد و غبار هستند.
وی ادامه داد:‌ معضل ریزگردها معضلی است که با خشکسالی و تغییر اقلیم تشکیل می‌شود و این موضوع بدین معنی است که سطح کانون‌های گرد و غبار ثابت نمی‌ماند و افزایش می‌یابد.
معاون رییس جمهور گفت: در زمینه هواشناسی در خوزستان کارهای خوبی انجام شده و تجهیزات جدیدی در اختیار استان قرار گرفته است. در حال حاضر تجهیزات جدیدی برای سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان وجود دارد و تقریبا تمام شهرستان‌های خوزستان دارای این دستگاه هستند و سنجش آلودگی هوا به صورت مستمر انجام و اطلاع‌رسانی می‌شود.
ابتکار اظهار کرد:‌ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و رویکرد خوب دولت، یکی از کارهای بسیار خوبی که در این مدت انجام شد بحث احیای تالاب‌ها بود. متاسفانه تالاب هورالعظیم در سال 92 کاملا خشک و در حال تبدیل به کانون گرد و غبار بسیار جدی برای خوزستان بود و تالاب شادگان نیز وضعیت چندان خوبی نداشت و در حال سوق یافتن به همین سمت و سو بود.
وی ادامه داد:‌ با تدابیری که اندیشیده شد و با باز شدن دایک‌های منتهی به تالاب هورالعظم و آبگیری نسبتا خوب تالاب شادگان، اکنون وضعیت این دو تالاب بسیار بهتر است و بسیاری از کانون‌های گرد و غبار در تالاب هورالعظیم زیر آب رفته و مهار شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ برای تالاب شادگان هم کارهای خوبی انجام شده است و در حال رایزنی و مکاتبه با وزیر نیرو هستیم تا تامین حق‌آبه این تالاب‌ها تداوم یابد و حق‌آبه این دو تالاب کاملا تامین شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.