خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
کد خبر : 36121
Share

مولا:خطر تلف شدن گونه‌های آبزی در پی تنش‌های آبی رودخانه زهره

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تنش‌های آبی رودخانه زهره گفت: به علت حساسیت بالای گونه‌های ماهیان رودخانه زهره نسبت به وضعیت آب، اکنون نگرانی بابت خطر تلف شدن این گونه‌های ارزشمند وجود دارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تنش‌های آبی رودخانه زهره گفت: به علت حساسیت بالای گونه‌های ماهیان رودخانه زهره نسبت به وضعیت آب، اکنون نگرانی بابت خطر تلف شدن این گونه‌های ارزشمند وجود دارد.
عادل مولا اظهار کرد: ‌اساسا هر تنشی در زیستگاه‌های خشکی و دریایی می‌تواند منجر به نابودی و اتلاف گونه‌های مستقر در آن زیستگاه‌ها شود. این امر برای گونه‌های آبزی رودخانه‌ها که حساسیت بیشتری نسبت به تغییر وضعیت زیستگاه خود دارند، بیشتر مشاهده می‌شود.
وی با بیان این‌که رودخانه زهره زیستگاه 4 گونه ماهی اصلی است، تصریح کرد: شیربت و گطان از این گونه‌ها هستند؛ این گونه‌های اقتصادی و بسیار مهم حساسیت زیادی نسبت به تغییر وضعیت زیستگاه خود دارند و بروز هر نوع تنش آبی در این رودخانه می‌تواند وضعیت زیست این گونه‌های مهم را مختل کند.
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز نگرانی نسبت به خطر تلف شدن گونه‌های آبزی رودخانه زهره عنوان کرد: ‌علاوه بر گونه‌های ماهی بسیار ارزشمند، کف‌زیان یعنی فیتوپلانکتون‌ها دیگر گونه‌های غنی رودخانه زهره محسوب می‌شوند و هر تغییری در کیفیت آب این رودخانه می‌تواند اتلاف فیتوپلانکتون‌های این رودخانه را به دنبال داشته باشد.
مولا بیان کرد: ‌گونه‌های مختلف جانوری مستقر در یک زیستگاه با تغییر وضعیت آن زیستگاه ممکن است مهاجرت کنند زیرا ناچار به پذیرش وضعیت جدید زیستگاه نیستند اما بروز تنش‌های لحظه‌ای و ناگهانی مانند ورود سموم آلوده به یک رودخانه، برای تغییر زیستگاه فرصت و مجالی به گونه‌های مستقر در آن زیستگاه نمی‌دهد و بنابراین گونه‌های جانوری اتلاف خواهند شد.
وی با اشاره به کاهش دبی رودخانه زهره در سال‌های اخیر، اظهار کرد:‌ متاسفانه به علت کمبود منابع آبی و کاهش دبی آب رودخانه زهره، هر ساله با کاهش جمعیت گونه‌های آبزی این رودخانه مواجه می‌شویم. البته بروز تنش‌های آبی، افزایش آلودگی آب، افزایش شوری و کاهش میزان رهاسازی آب از سد کوثر نیز موجب کاهش جمعیتی گونه‌های آبزی رودخانه زهره شده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.