خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۷
کد خبر : 36033
Share
محوطه باستانی کوهساران فرصتی تازه برای گردشگری در اهواز

گوردخمه های اهواز ،در تسخیر گورخواب ها!

بي توجه اي براي کاوش، ثبت و حفاظت از محوطه باستلني پارک کوهساران در شرق اهواز منجر به تخريب، حفاري هاي غير مجاز و اقامت معتادين و گورخواب هايي است که در گوردخمه ها جا خوش کرده اندبا وجود تعداد زيادي قبر و گوردخمه در پارک کوهساران، اين مکان هنوز براي بسياري از افراد ناشناخته مانده است. دسترسي آسان، نزديکي و بزرگي پارک از جمله مزيت هاي پارک کوهساران در بلوار نواب صفوي ابتداي ورودي منبع آب روبروي منازل شرکت نفت کارون در منطقه هفت شهرداري اهواز است.

 مجتبي گهستوني در روزنامه وحدت نوشت: بي توجه اي براي کاوش، ثبت و حفاظت از محوطه باستلني پارک کوهساران در شرق اهواز منجر به تخريب، حفاري هاي غير مجاز و اقامت معتادين و گورخواب هايي است که در گوردخمه ها جا خوش کرده اند.با گذشت پنج سال از شناسايي و معرفي محوطه باستاني در پارک کوهساران اهواز از سوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان و تاييد باستاني بودن آن از طرف برخي باستان شناسنان و همچنين اداره کل ميراث فرهنگي خوزستان نه اين اداره کل اقدام لازم را براي ثبت محوطه انجام داده و نه پژوهشکده باستان شناسي کشور براي بررسي و کاوش در آن دستوري صادر کرده است.


به گزارش روزنامه وحدت در جلسه اي که اخيرا با شهردار منطقه هفت اهواز که اين محوطه باستاني در آن منطقه واقع شده است برگزار شد شهردار منطقه يک از اينکه اداره ميراث فرهنگي حاضر به همکاري با شهرداري نيست ابراز نگراني کرد. چرا که وي معتقد بود که ما يک سال است 700 ميليون تومان اعتبار براي پارک کوهساران و محوطه باستاني در نظر گرفتيم که اداره کل ميراث فرهنگي با ارائه يک سري پيشنهاد که براي ما توجيه ندارد شرايط لازم را براي رسيدگي به اين محوطه فراهم نمي کند.
با وجود تعداد زيادي قبر و گوردخمه  در پارک کوهساران، اين مکان هنوز براي بسياري از افراد ناشناخته مانده است. دسترسي آسان، نزديکي و بزرگي پارک از جمله مزيت هاي پارک کوهساران در بلوار نواب صفوي ابتداي ورودي منبع آب روبروي منازل شرکت نفت کارون در منطقه هفت شهرداري اهواز است.
از زمان شناسايي محوطه باستاني کوهساران توسط انجمن تاريانا در سال 1390 تلاش شد با دعوت از باستان شناسان متعدد و همچنين ارسال عکس و ديگر اطلاعات لازم براي برخي ديگر از کارشناسان نظر آنها را درباره اين محوطه جويا شود که با نقطه نظرات مثبت فراواني همراه بود.
پارک کوهساران نيمه هاي دهه 80 خورشيدي بر روي تپه هايي باستاني ساخته شده است که ابتداي رشته کوهي است که به قول يک زمين شناس به کوههاي بختياري معروف است و تا فاصله بسيار دوري از اهواز به سمت جاده ماهشهر امتداد پيدا مي کند. برروي اين تپه مخازن آب معروف به منبع آب وجود دارد که در دهه سي خورشيدي ساخته شد.
استقرار تپه باستاني آسيه آباد يا بي سيم در فاصله کوتاهي از محوطه باستاني پارک کوهساران يکي از نشانه هاي باستاني بودن شهر اهواز که در سال 1310 بقاياي شهر باستاني هرمز اردشير در همين حوالي در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.
تاکيد دوستداران ميراث فرهنگي بر گستردگي شهر هرمز اردشير که قبرستان کوهستاني پارک کوهساران بخشي از آن است گوياي اهميت موضوع است.
استقرار دو قبرستان مسيحيان و لهستاني ها در محل ميدان بارفروش ها، وجود تپه آسيه آباد، قبرستان سنگي پارک کوهساران بر فراز تپه هاي منبع آب، مجاورت با رودخانه تمدن ساز کارون در فاصله اي اندک از يکديگر فرصت مهم و مقتنمي است تا اداره کل ميراث فرهنگي خوزستان با همکاري شهرداري اهواز يکي از سايت هاي تاريخي و گردشگري اهواز را احيا کند.


حال بي توجهي به محوطه تاريخي پارک کوهساران اهواز مدتي است که مورد بحث و مناقشه شهرداري منطقه هفت اهواز، اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان و دوستداران ميراث فرهنگي قرار گرفته است.
رئيس انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان در گفتگو با روزنامه وحدت با اعلام اينکه وجود دهها قبر و گوردخمه در پارک کوهساران اهواز با اقدام شهرداري براي تبديل اين محوطه به پارک در معرض تهديد قرار گرفته است گفت: پارک کوهساران يک محوطه تاريخي است که هر گونه اقدامي در اين محوطه و يا پيرامون آن اعم از ايجاد فضاي سبز و يا کاشت درختان بايد با رعايت يک سري ضوابط و طراحي خاص انجام شود.
سعيد محمدپور افزود: شهرداري و ميراث فرهنگي مي توانند طرحي را تدوين تا بر اساس آن نه تنها ضوابط ميراث فرهنگي مخدوش نشود تا شاهد وجود يک محوطه تاريخي به صورت تل خاک نباشيم. متاسفانه اين که تپه مزبور در شرايط مناسب حفاظتي هم قرار ندارد.
وي بيان کرد: احياء و باز زندهسازي سايت موزه پارک کوهساران چون توانمنديهاي زيادي براي جذب توريست دارد ضرورت دارد.
اين فعال ميراث فرهنگي يادآور شد: منطقه هفت شهرداري اهواز داراي توانمنديهاي زيادي براي بازديد گردشگران داخلي و خارجي است که بايد در راستاي تأمين زيرساختها و احياء بافت موجود در اين منطقه گامهايي بلند برداشت که در اين زمينه همکاري شهرداري کلانشهر اهواز در منطقه هفت بسيار ضروري است.
محمدپور گفت: انتظار مي رود از همه توانمندي و ظرفيت قانوني براي بهبود اين بخش از شهر اهواز که داراي سابقه طولاني در بخش تاريخي و هويتي اين شهر تاريخي است استفاده مطلوبي شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.