خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر : 35258
Share
لزوم راه‌اندازی بیمارستان تخصصی تنفسی اهواز

قربانی شدن خوزستانی ها در سیاست‌ بهداشت و درمان!

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی بیمارستان تخصصی تنفسی اهواز را از نیازهای ضروری مردم این منطقه دانست و تصریح کرد: این بیمارستان در حوزه سلامت می‌تواند به مدیریت این پدیده و کاهش آسیب های ناشی از آن بشتابد اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

 گرد و غبار استان خوزستان و بارش باران‌های اسیدی پس از آن و مشکلات تنفسی به وجود آمده بعد از هرساله موضوع مورد بحث بین مردم و مسئولان است.امسال نیز پس از بارش باران های اسیدی ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری آسیب‌های وارده به مردم استان خوزستان، گفت: وعده راه‌اندازی بیمارستان تخصصی تنفسی اهواز باید هرچه سریعتر محقق شود، این در حالی است که رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام می کند هیچ شواهدی مبنی بر اسیدی بودن باران اهواز وجود ندارد و همیشه  پس از اولین و دومین باران در استان خوزستان، شاهد بروز علائم تنفسی در مردم هستیم.
عدم تامین زیر ساخت‌ها، موجب صدمه دیدن مردم از باران اسیدی می‌شود
علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت مردم اهواز پس از باراش باران‌های اسیدی، گفت: این پدیده تکراری هر ساله پس از بارش‌های نخستین پاییزی در استان خوزستان مشکل آفرین می‌شود، متاسفانه عدم تامین زیرساخت‌ها برای مقابله و کاهش آسیب‌های ناشی از چنین بارش هایی علی رغم وعده‌های بسیار مسئولان دولتی‌ موجب صدمه دیدن بسیاری از مردم این استان شد.
لزوم راه‌اندازی راه‌اندازی بیمارستان تخصصی تنفسی اهواز
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی بیمارستان تخصصی تنفسی اهواز را از نیازهای ضروری مردم این منطقه دانست و تصریح کرد: این بیمارستان در حوزه سلامت می‌تواند به مدیریت این پدیده و کاهش آسیب های ناشی از آن بشتابد اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
عدم تحقق وعده‌ها وزارت بهداشت
ساری افزود: وزیر بهداشت و درمان و سایر مسئولان این وزارتخانه و حوزه بهداشت و درمان استان هم در مورد احداث بیمارستان تخصصی تنفسی بارها وعده دادند اما تا به حال هیچ اقدام عملیاتی انجام نشده‌ بنابراین به اجبار از ظرفیت بیمارستان‌های قدیمی که مطابق با این ساختارها هم نیستند، استفاده می شود.
بارش باران اسیدی عامل مشکلات تنفسی
ساری با بیان اینکه باران‌های اسیدی در حال حاضر نیز آسیب بسیاری به مردم اهواز وارد کرده است، گفت: به دلیل بارش‌های پاییزی مردم با مشکلات تنفسی مواجهند، در این شرایط دانشگاه علوم پزشکی اهواز به شکل اضطراری و اورژانسی در آمده است و مردم را برای درمان به بیمارستان‌های تحت نظر منتقل می کنند.
وعده راه اندازی بیمارستان تنفسی اهواز
ساری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در شرایط بحرانی فعلی مذاکراتی با برخی مسئولان وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان جهت راه‌اندازی بیمارستان تنفسی اهواز صورت گرفته است، از این رو مجددا وعده دادند که به زودی مسئله بیمارستان تنفسی اهواز را حل کنند.
 باران اسیدی نداریم
 اسماعیل ایدنی، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: هیچ شواهدی مبنی بر اسیدی بودن باران اهواز وجود ندارد و ما هر ساله پس از اولین و دومین باران در استان خوزستان، شاهد بروز علائم تنفسی در مردم هستیموی اضافه کرد: در سه سال گذشته 50 تا 60 هزار نفر به دلیل حمله تنفسی پس از اولین باران به مراکز درمانی مراجعه کردند اما امسال کاهش 80 درصدی مراجعات مردم به مراکز درمانی پس از اولین باران را شاهد بودیم.
ایجاد علائم تنفسی مشابه آسم
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه باران اخیر اهواز، باران اسیدی نیست، گفت: در سه سال اخیر، هیچ شواهدی مبنی بر تایید اسیدی بودن باران اهواز وجود نداشته است.ایدنی ، اظهار داشت: در سه سال گذشته در برخی از شهرستان های استان خوزستان و اهواز، پس از اولین و دومین باران، شاهد علائم تنفسی مشابه آسم در مردم هستیم و تعدادی از بیماران تنفسی به بیمارستانها و مراکز درمانی مراجعه می کنند.
کاهش مراجعات مردم بعد از باران اسیدی
ایدنی با اشاره به مراجعه 50 تا 60 هزار نفر به مراکز درمانی در سه سال گذشته به دنبال آسم ناشی از اولین و دومین باران در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: سال گذشته در فاصله 24 ساعت پس از اولین باران پاییزی، در استان خوزستان حدود 5 هزار نفر و در شهر اهواز حدود 3 هزار نفر با علائم تنگی نفس، به مراکز درمانی مراجعه کردند.
گرده های گیاهی و قارچ ها علت مشکلات تنفسی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: امسال در شورای سلامت و امنیت غذایی استان خوزستان، برنامه های عملیاتی مناسبی برای عوامل مداخله گر و علت تنگی نفس مردم مصوب شد اما این پدیده در دیگر نقاط کره زمین مانند استرالیا نیز رخ داده بود و مهم ترین دلیل آن، گرده های گیاهی و قارچ ها است و در شورای سلامت استان، مصوب شد که گیاهانی که در این فصل گرده افشانی بیشتری دارند، مورد هرس قرار گیرند.
کاهش مراجعات مردم اهواز به دلیل هرس گیاهان
ایدنی از هرس گیاهان در برخی از شهرستان های استان خوزستان خبر داد و گفت: متاسفانه در برخی از شهرستانها این برنامه به طور کامل اجرا نشد اما در شهر اهواز میزان مراجعات مردم در 24 ساعت نخست پس از اولین باران، نسبت به سالهای گذشته، بیش از 80 درصد کاهش یافته و با تراکم کمتری از بیماران روبرو بوده ایم.
مصرف داروهای تنفسی قبل از بارندگی
 ایدنی ضمن تقدیر از رسانه ها به دلیل اطلاع رسانی به مردم برای مواجهه با حملات تنفسی پس از اولین باران در استان خوزستان و شهر اهواز، گفت: به بیمارانی که در سالهای گذشته دچار حملات تنفسی شده بودند، فراخوان داده شد که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و برای آنها پروتکل درمانی پیشگیرانه ای تجویز شد که بسیار کم هزینه بود و آنها باید حداقل از دو هفته قبل از اولین بارندگی، داروهایی را مصرف می کردند تا مشکلات آنها کاهش یابد.
 اجرا پروتکل درمانی یکپارچه در مراکز بیمارستانی
مراکز بیمارستانی، پروتکل درمانی یکپارجه‌ای را از سال گذشته اجرا کرده ایم و این استانداردهای درمانی در بخش طب اورژانس و بخش تخصصی ریه تدوین شده است.
باز هم طبیعیت مقصر شناخته شد
گرد و غبار خوزستان هر ساله تکرار می‌شود، چاره‌ای برای آن اندیشیده نمی‌شود و مردم قربانی مسائل سیاسی شده و هرساله بر تعداد بیماران تنفسی افزوده می‌شود؛  این روز‌ها باران اسیدی هم به مشکلات مردم این مرز و بوم افزوده شده است و مسئولانی که به جای چاره اندیشی مشکل اسیدی بودن این باران را هم به گردن حوادث طبیعی و گرده گیاهان حواله می‌کنند...


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.