خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر : 34459
Share

علوی:جزئیات تطبیق هیأت علمی در آموزشکده های فنی خوزستان

رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان این‌که وزارت علوم شرایطی را برای تطبیق نیروهای رسمی در آموزشکده‌ها اعلام کرده است، گفت: شاید در مرحله بعد شرایط برای نیروهای آزاد و حق‌التدریس نیز اعلام شود؛ البته معتقدیم که با به کارگیری نیروهای حق‌التدریس حتی فرایند تربیت دانشجو در این مراکز بهتر انجام می‌شود.

رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان این‌که وزارت علوم شرایطی را برای تطبیق نیروهای رسمی در آموزشکده‌ها اعلام کرده است، گفت: شاید در مرحله بعد شرایط برای نیروهای آزاد و حق‌التدریس نیز اعلام شود؛ البته معتقدیم که با به کارگیری نیروهای حق‌التدریس حتی فرایند تربیت دانشجو در این مراکز بهتر انجام می‌شود.
سیدبهزاد علوی درباره برنامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تطبیق اعضای هیأت علمی آموزشکده‌های فنی در استان، اظهار کرد: هنوز سهمیه‌ها اعلام نشده است و در حال پیگیری هستیم که این امر برای مدرسان واجد شرایط در استان انجام شود.
وی افزود: البته فراخوانی در سال 91 و همچنین در سال 93 از سوی دانشگاه اعلام شد که افراد با سابقه 3 تا 5 سال تدریس یا مدرسان موظف که هیأت علمی نبوده و نیروی قدیمی آموزش و پرورش بودند، مرتبه هیأت علمی دریافت کنند؛ اکنون وزارت علوم محدودیت‌های شدیدی برای تطبیق هیأت علمی در آموزشکده‌های فنی اعمال کرده است.
رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر حدود 300 مدرس با درجه فوق‌لیسانس و دکتری در رشته‌های تخصصی به صورت اساتید مدعو با آموزشکده‌های فنی استان همکاری می‌کنند، تصریح کرد: این افراد با توجه به ارزیابی‌هایی که در هر ترم انجام می‌شود، ممکن است در نیمسال بعد با دانشگاه همکاری داشته یا نداشته باشند؛ همچنین تعداد قابل توجهی از آنها مدرسان آموزش و پرورش بوده و در مسائل کارگاهی و فنی بسیار خبره هستند.
علوی خاطرنشان کرد: افرادی که دانشگاه درصدد است در مرحله اول تبدیل وضعیت کند، بیشتر نیروهای رسمی آموزشکده‌ها هستند که دبیر یا مدرس آموزش و پرورش بوده و هیأت علمی نیستند؛ زیرا در ساختار آموزش و پرورش مراتب به صورت معلم، دبیر و مدرس تعریف شده است، در حالی که در ساختار دانشگاه به صورت هیأت علمی، مربی، استادیار، دانشیار و استاد تعریف می‌شود.
وی یادآورشد: با توجه به این‌که آموزشکده‌های فنی پیش از این زیر نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند، هیأت علمی در آنها تعریف نشده بود اما از زمانی که آموزشکده‌ها به زیرمجموعه وزارت علوم منتقل شدند، پیگیری‌های بسیاری انجام شد که تطبیق وضعیت مدرسان این مراکز با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها انجام شود. اکنون این امر مستلزم برخی شرایط مانند داشتن مقاله، انجام کارهای علمی، پژوهشی و ... است.
رئیس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان این‌که در این مرحله وزارت علوم شرایطی را برای تطبیق نیروهای رسمی در آموزشکده‌ها اعلام کرده است، گفت: شاید در مرحله بعد شرایط برای نیروهای آزاد و حق‌التدریس نیز اعلام شود؛ در خوزستان تنها هشت نفر نیروی رسمی در مجموعه آموزشکده‌های فنی استان وجود دارد و دیگر مدرسان همه نیروهای آزاد و حق‌التدریس هستند.
علوی ادامه داد: علت این امر آن است که در آن زمان سیاست آموزش و پرورش این بود که آموزشکده‌ها می‌توانند نیروهای حق‌التدریس جذب کنند و نیازی نیست که نیروهای رسمی به این آموزشکده‌ها منتقل شود، به همین دلیل هنگامی که این آموزشکده‌ها از وزارت آموزش و پرورش تفکیک شدند، از نظر نیروی انسانی بسیار ضعیف بودند. البته معتقدیم که با به کارگیری نیروهای حق‌التدریس حتی فرایند تربیت دانشجو در این مراکز بهتر انجام می‌شود زیرا در صورت عدم رضایت از عملکرد فرد، دست آموزشکده‌ها برای تغییر مدرسان باز است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.