خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
کد خبر : 34440
Share
قائم مقام وزیر کشور:

فرمانداران افراد کارآمد را به حضور در انتخابات تشویق کنند

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به لزوم فعالیت فرمانداران برای تشویق ورود تمام افراد به انتخابات سال 96 گفت: فرمانداران باید جلساتی را با نخبگان برگزار کنند تا افراد کارآمد،‌ کارشناس و کاردان بدون توجه به مسایل جناحی به حضور در انتخابات تشویق شوند.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به لزوم فعالیت فرمانداران برای تشویق ورود تمام افراد به انتخابات سال 96 گفت: فرمانداران باید جلساتی را با نخبگان برگزار کنند تا افراد کارآمد،‌ کارشناس و کاردان بدون توجه به مسایل جناحی به حضور در انتخابات تشویق شوند.
محمدحسین مقیمی در گردهمایی فرمانداران و بخشداران خوزستان که امروز (13 مهرماه) در شهرک نفت اهواز برگزار شد، با بیان این‌که در مواقع مختلف اولویت‌هایی در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد:‌ در ابتدای سال 95 وزیر کشور در همایش استانداران پنج موضوع را به عنوان اولویت قرار دادند و خواستار توجه بیشتر به آن شدند. این امر به معنای کمرنگ شدن دیگر وظایف فرمانداران و بخشداران نیست اما در کنار وظایف، باید امسال به این موارد توجه بیشتری شود.
وی افزود:‌ نخستین موضوع در اولویت‌ها، امنیت‌ است؛ در شرایط عادی فرمانداران و استانداران روسای شورای تامین شهرستان‌ها و استان‌ها هستند و باید مسایل امنیتی را رصد و تحلیل کنند تا شهرستان و استان در امنیت کامل باشد. در وضعیت فعلی و با توجه به شرایط موجود در همسایگی ما در شرق و غرب و جنوب کشور، تکلیف ما بیشتر می‌شود و باید نسبت به مسایل امنیتی حساس‌تر باشیم.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این‌که آسیب‌های اجتماعی دومین اولویت وزارت کشور در سال 95 است، گفت: مطالعات اجتماعی در خصوص آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور انجام شده است و گزارشی از آن به رهبر انقلاب، دولت، مجلس و دیگر نهادها ارایه شده است. نتیجه اقدامات ما در این گزارش به طور صحیح روشن و شفاف ارایه شده است.
مقیمی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در کشور تصریح کرد: اگر به روال عادی همین اقدامات خود را ادامه دهیم، این درصدها با همین رشدها باقی خواهند ماند و دغدغه‌ها همچنان وجود خواهد داشت و به اهداف مدنظر نخواهیم رسید و روزبه‌روز به آسیب‌های اجتماعی اضافه می‌شود؛ به همین دلیل مقرر شد که اقداماتی اثرگذار در خصوص آسیب‌های اجتماعی انجام شود.
وی ادامه داد: فقر، حاشیه‌نشینی، طلاق، مسایل اخلاقی و اعتیاد از مهم‌ترین مسایل آسیب‌های اجتماعی است که پدید آمدن این موارد به دلایل و عوامل مختلفی باز می‌گردد. عدم تصمیم‌گیری به موقع و علمی و خارج شدن از اصول فنی، موجب شد که در حاشیه شهر وضعیتی نامناسب شکل گیرد و مشاغل ضعیف رشد کند. بدین ترتیب، یکی از ضرورت‌های برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌ شهرها توانمندسازی این مناطق است.
قائم مقام وزیر کشور با بیان این‌که هر شش ماه گزارشی از اقدامات موثر در خصوص آسیب‌های اجتماعی به رهبر انقلاب ارایه می‌شود، گفت:‌ هر استان نیز باید هر شش ماه گزارش خود از اقدامات موثر در خصوص آسیب‌های اجتماعی را ارایه دهد. فرماندار به عنوان نماینده دولت در شهرستان وظیفه دارد نسبت به مسایل اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشد. مردم این انتظار را دارند که مسئولان، امور آنها را اداره و آسیب‌های اجتماعی را کم کنند.
مقیمی با اشاره به این‌که مسایل اقتصادی و مردم از دیگر اولویت‌های وزارت کشور در سال جاری است، عنوان کرد: از نظر اقتصادی با مشکلات جدی مواجه هستیم؛ تنگناهایی وجود دارد، درآمد نفت پایین آمده و رکود همچنان باقی مانده است. با تمام این مسایل، مردم اعتماد کرده‌اند و امید دارند. باید به این اعتماد مردم پاسخ مثبت داد.
وی افزود: ‌در آغاز دولت یازدهم با تورم مواجه بودیم، مشکلات اقتصادی بسیاری وجود داشت که این مشکلات باید حل می‌شد. دولت از همان ابتدا برای حل مشکلات اقتصادی تلاش بسیاری کرد؛ تیم مذاکره‌کننده کار بزرگی در توافق برجام انجام داده است. گروه مذاکره‌کننده با اقتدار از حقوق ملت دفاع کردند و برجام تصویب شد، حال باید از فرصت پیش آمده پس از برجام استفاده کرد.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تورم 43 درصدی کشور در ابتدای کار دولت گفت: ‌برای رسیدن به تورم 43 درصدی نیاز به زحمت زیادی نیست؛ کافی است بی‌تدبیری کنیم و علمی کار نکنیم تا تورم به 43 درصد برسد ولی کنترل آن و رساندن آن به 10 درصد کار بسیار سختی بود. در این خصوص به مردم فشار وارد شد و برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گرفت. با این حال مردم کمک کردند که مشکلات حل شود. در سه سال گذشته هیچ اسکانسی بدون پشتوانه چاپ نشد و هیچ استقراضی از بانک‌ها گرفته نشد.
مقیمی با اشاره به طرح تحول سلامت نیز عنوان کرد: ‌11 میلیون نفری که فاقد بیمه بودند و اکنون بیمه شده‌اند می‌دانند که در کشور چه اتفاقی افتاده است. کسانی که با آن‌که وضعیت مالی مساعدی نداشتند 70 درصد هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کردند، حال می‌دانند که در کشور چه اتفاقی افتاده است. در سال 84 در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم اما پس از آن موضوع رها شد تا آن‌که در 3 سال گذشته دوباره در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم؛ درآمد کم کشور را به جایی بردیم که هم لازم است و هم در اقتصاد کشور اثرگذار است. درآمد جایی هزینه شده است که از منافع ملی دفاع می‌شود.
وی ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که دولت تمام وقت خود را صرف برجام کرده است؛ اگر این چنین است چه کسی تورم 43 درصدی را کنترل کرده است و رشد 6.8- درصدی اقتصادی را به 4 درصد رسانده است؟ چه کسی تولید گندم را به خودکفایی رسانده است و چه کسی طرح تحول سلامت را ایجاد کرده است؟ فرمانداران باید این مسایل را به مردم بگویند.
قائم مقام وزیر کشور با بیان این‌که پس از 4 سال عملکرد ما را نقد خواهند کرد، گفت:‌ باید به گونه‌ای عمل شود که عملکرد ما قابل دفاع باشد؛ تکلیف ما این است که به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم و باید در این خصوص تلاش کنیم.
مقیمی با بیان این‌که تکریم ارباب رجوع از اولویت‌های مورد تاکید وزارت کشور است، عنوان کرد:‌ تنها 2 تا 3 درصد از کارمندان رفتار خوبی با ارباب رجوع ندارند و همین تعداد اندک، زحمات تمام کارمندان را زیر سوال می‌برند؛ شایسته نیست که گفته شود در جمهوری اسلامی با رشوه و سفارش کاری انجام می‌شود. فرمانداران باید این مسایل را در ادارات پیگیری و بررسی کنند.
وی ادامه داد:‌ در این خصوص تاکید وزیر کشور بر تکریم ارباب رجوع است و بر همین اساس محلی برای پیگیری شکایت شهروندان در خصوص تکریم ارباب رجوع قرار داده‌ایم و اگر فرمانداران با موردی مواجه شدند باید برخورد کنند.
معاون سیاسی وزیر کشور با بیان این‌که حق‌الناس و رعایت قانون و بی‌طرفی سه اصل مهم در برگزاری انتخابات است، گفت:‌ این تاکیدات را در انتخابات 94 دنبال کردیم. در انتخابات 94 از فرمانداران و بخشداران امتحان گرفته شد و حتی برخی از فرمانداران ناراحت شدند و گفتند که ما 20 سال است که فرمانداریم و تازه آمده‌اند از ما امتحان می‌گیرند. با این حال تاکید ما بر برگزاری مطلوب انتخابات بود.
مقیمی با تاکید بر لزوم بی‌طرفی فرمانداران در انتخابات عنوان کرد:‌ در انتخابات 94 از تمام جناح‌ها چه چپ،‌ راست، مخالف، موافق و منتقد دولت همه  حرف‌های خود را زدند. در تمام کشور از هزاران جلسه انتخاباتی که برگزار شد، تنها 9 جلسه به هم ریخت که دو تا از آن در خوزستان بود؛ یک مورد در اندیمشک و موردی دیگر در دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
وی اضافه کرد: ‌با این حال تمام جلسات به خوبی برگزار شد و نه دعوایی شد و نه مصدومی داشتیم و نه کسی کشته شد و انتخابات با آرامش کامل برگزار شد. در انتخابات هفتم اسفند 94 نشان دادیم که در اوج نشاط سیاسی، اوج آرامش را نیز داریم.
قائم مقام وزیر کشور گفت:‌ رای را حق الناس می‌دانیم، حق‌الناس و حق مردم و اجرای قانون و بی‌طرفی مجریان در دستور کار برگزاری انتخابات آینده است؛ باید راه را برای حضور داوطلبان چه در انتخابات ریاست جمهوری و چه انتخابات شورای شهر باز کنیم و این عامل بسیار مهمی است.
مقیمی با اشاره به لزوم فعالیت فرمانداران برای تشویق ورود تمام افراد به انتخابات سال 96 عنوان کرد:‌ فرمانداران باید جلساتی را با نخبگان برگزار کنند تا افراد کارآمد،‌ کارشناس و کاردان بدون توجه به مسایل جناحی به حضور در انتخابات تشویق شوند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.