خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کد خبر : 34384
Share
کدام گفته حقیقت دارد: اظهارات وزیربهداشت یا نظر کارشناسان

کنوکارپوس ،مجرم یا بی گناه!

صف‌های طولانی بیماران برای دریافت خدمات درمانی و وضعیت آشفته رسیدگی کادر درمان برای احیای تنفس و وصل‌کردن دستگاه‌ها به بیماران که به‌علت پرشدن تخت‌ها، روی صندلی‌های سالن انتظار به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌شد، از صحنه‌های غمناک بیمارستان‌های اهواز در هنگامه بارش باران پاییزی است.اما وزیر بهداشت در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که برخی اساتید دانشگاه‌های اهواز درباره عوارض گیاه کنوکارپوس اشتباه می‌کنند و حتما این گونه گیاهی تاثیر بسزایی در تنگی نفس مردم دارد.

به گزارش خوانانیوز با بارش نخستین باران پاییزی در اهواز مشکلات تنفسی عجیبی گریبان  مردم این شهر را می گیرد و هزاران نفر را راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی می کند.
صف‌های طولانی بیماران برای دریافت خدمات درمانی و وضعیت آشفته رسیدگی کادر درمان برای احیای تنفس و وصل‌کردن دستگاه‌ها به بیماران که به‌علت پرشدن تخت‌ها، روی صندلی‌های سالن انتظار به وضعیت آن‌ها رسیدگی می‌شد، از صحنه‌های غمناک بیمارستان‌های اهواز در هنگامه بارش باران پاییزی  است.اما وزیر بهداشت در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که برخی اساتید دانشگاه‌های اهواز درباره عوارض گیاه کنوکارپوس اشتباه می‌کنند و حتما این گونه گیاهی تاثیر  بسزایی در تنگی نفس مردم دارد.
وزیر بهداشت : کنوکارپوس عامل تنگی نفس مردم
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات تنفسی مردم اهواز به دنبال باران‌های پاییزی، گفت: علت این پدیده مشخص و در دولت نیز دستوری در این خصوص داده شده است.
دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزی در اهواز اظهار کرد: ما علت این پدیده را پیدا کرده‌ایم و کاملا مشخص است؛ علت پوشش گیاهی است که در دو دهه گذشته در خوزستان ایجاد شده است.
وی افزود: در دولت دستوری در این خصوص داده شد و امیدواریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مقامات استان خوزستان کمک کنند تا این پوشش گیاهی به موقع هرس شود و در عین حال نیز اطلاع‌رسانی به مردم صورت گیرد.
 وزیر بهداشت تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم که دوباره هنگام باران‌های پاییزی، این اتفاق در اهواز رخ نخواهد داد، اما اگر به پیشنهادهای وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست در این خصوص عمل شود، شیوع آن کمتر خواهد بود.
هاشمی در پاسخ به این‌که برخی اساتید دانشگاه‌های اهواز تاثیر گونه گیاهی کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزی را رد کرده‌اند، گفت: اشتباه می‌کنند و حتما این گونه گیاهی تاثیر دارد.
لزوم کمک صنایع خوزستان به بهبود وضعیت درمان
وی همچنین با اشاره به لزوم کمک صنایع به بهبود وضعیت درمان در خوزستان اظهار کرد: صنایع باید بخشی از سود خود را به سرمایه‌های اجتماعی محلی که در آن حضور دارند، اختصاص دهند.
وزیر بهداشت ادامه داد: لازم است کسانی که پالایشگاه یا کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد احداث می‌کنند، به این فکر باشند که مردم آن منطقه این صنایع را مشاهده می‌کنند و می‌گویند که این صنایع چه سودی به حال ما دارد؟
وی در مورد همکاری صنایع خوزستان با بخش درمان گفت: رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده، ولی کافی نیست و استاندار خوزستان در این خصوص پیگیری بیشتری خواهد کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه:کنوکارپوس عامل تنگی نفس اهوازی ها نیست
یک پژوهشگر زیست‌شناسی احتمال ایجاد مشکلات تنفسی ناشی از بارندگی در اهواز ناشی از دانه‌های گرده گیاه کنوکارپوس را بسیار ضعیف دانست و احتمال داد که این اتفاق بیشتر توسط مواد شیمیایی که در اثر باران قدرت حل‌شدگی دارند، روی داده باشد.دکتر حسین آخانی‌سنجابی، عضو هیات‌علمی دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه تهران گفت: احتمال این گزینه بسیار ضعیف است زیرا معمولا دانه‌های گرده زمانی موجب ایجاد آلرژی می‌شوند که باد بتواند آن‌ها را جابه‌جا کند و هوا هم خشک باشد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که این پدیده در اهواز در اثر وقوع بارندگی اتفاق افتاده است احتمال این‌که دانه گرده علت آن باشد، بسیار پایین است و به نظر می‌رسد که این پدیده توسط موادی که در اثر باران قدرت حل‌شدگی در هوا را دارند، اتفاق افتاده است.این استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که احتمال بروز چنین اتفاقی در اثر این گونه گیاهی یکی از پدیده‌های بسیار نادر است، ادامه داد: گیاه کنوکارپوس در تمام خوزستان و شهرهای مختلف آن کاشته می‌شود و فارغ از این‌که کشت این گیاه در این مقیاس وسیع کار درستی نبوده است ولی اگر این گیاه موجب بروز حادثه تنفسی شده باشد، باید مردم تمام شهرهای خوزستان درگیر می‌شدند در حالی که در بسیاری از شهرها این اتفاق نیفتاده است.آخانی‌سنجابی در خصوص پیشینه این پدیده در دیگر مناطق جهان، تصریح کرد: قبلا ایجاد آلرژی توسط کنوکارپوس گزارش شده است ولی غالب گزارش‌ها خبری بوده و به عبارت دیگر، گزارش علمی نیست؛ به‌طور مثال در کراچی پاکستان هم در سایت‌های خبری چنین موضوعی اعلام شده است اما با وجود جستجوی بسیار، تحقیقی پیرامون این موضوع پیدا نکردم.وی افزود: شانس این‌که این اتفاق توسط گیاه کنوکارپوس روی داده باشد، جزو گزینه‌های آخر است و بیشتر باید روی مواد و گازهای شیمیایی ناشی از پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع دیگر در این مناطق کار شود.
براستی در این بین کدام گفته حقیقت دارد:کنوکارپوس قاتل نفس های اهوازی هاست یا مجرم بی گناهی است که سرش را برای خالی نبودن عریضه به بالای می برند؟


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.