خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۹:۴۲
کد خبر : 34347
Share

زراسوندی:بنیاد نخبگان عضو ندارد/سرآمدان استان تکریم می‌شوند/حمایت ویژه از رتبه‌های برتر کنکور

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان مهم‌ترین تغییرات آیین‌نامه‌های بنیاد برای جذب و حمایت از مستعدین و استعدادهای برتر را مبتنی بر "اشتهار علمی"، "تأثیرگذاری پژوهشی" و "ماندگاری نخبگانی" فرد تشریح کرد و با تأکید بر اهمیت مشارکت فعال اساتید، دانشجویان و مستعدین برتر برای استفاده از این تسهیلات در ارتقای رتبهٔ علمی استان، این نکته را متذکر شد که در بنیاد نخبگان "عضو" وجود ندارد و از برنامه بنیاد برای تکریم، الگوسازی و تجلیل از سرآمدان استان و حمایت ویژه از رتبه‌های برتر کنکور در صورت انتخاب دانشگاه‌های خوزستان خبر داد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان مهم‌ترین تغییرات آیین‌نامه‌های بنیاد برای جذب و حمایت از مستعدین و استعدادهای برتر را مبتنی بر "اشتهار علمی"، "تأثیرگذاری پژوهشی" و "ماندگاری نخبگانی" فرد تشریح کرد و با تأکید بر اهمیت مشارکت فعال اساتید، دانشجویان و مستعدین برتر برای استفاده از این تسهیلات در ارتقای رتبهٔ علمی استان، این نکته را متذکر شد که در بنیاد نخبگان "عضو" وجود ندارد و از برنامه بنیاد برای تکریم، الگوسازی و تجلیل از سرآمدان استان و حمایت ویژه از رتبه‌های برتر کنکور در صورت انتخاب دانشگاه‌های خوزستان خبر داد.
دکتر علی‌رضا زراسوندی با حضور در تحریریه این رسانه در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های بنیاد نخبگان با شروع سال تحصیلی پرداخت و اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان، رویکرد خود را از توجه به مسائل مالی به‌طور عمده به تأثیرگذاری حوزه نخبگان، مستعدین و استعدادهای برتر متمرکز و در این راستا برخی آیین‌نامه‌ها را نیز طی 2 سال گذشته به‌طور کامل بازنگری کرده است.
تدوین آیین‌نامه‌های جدید مبتنی بر توانایی و تأثیرگذاری افراد
وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌های جدید مبتنی بر توانایی و تأثیرگذاری افراد تدوین شده‌اند، گفت: تعریف جدیدی از نخبگی ارائه شده و آن تعهد، تخصص، تأثیرگذاری و دغدغه‌مند بودن یک مستعد یا استعداد برتر است؛ مهم‌ترین اتفاق بنیاد در تابستان امسال نیز، اعطای جوایز تحصیلی برای دومین سال متوالی بود که در استان خوزستان در این زمینه سال موفقی را پشت سر گذاشتیم.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: جوایز تحصیلی بنیاد به دانشجویان مستعد و استعداد برتر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود و این جوایز می‌توانند یک دوره تحصیلی دانشجو را تضمین کنند اما دانشجو باید شرایط آموزشی و پژوهشی خاصی داشته باشد تا حداقل امتیازات لازم برای دریافت این جوایز را کسب کند.
زراسوندی افزود: سال گذشته در خوزستان این جوایز به 50 دانشجو در مقاطع مختلف دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی اعطا شد و برخی از این دانشجویان در دانشگاه‌های خود آموزش‌یار و پژوهش‌یار شدند؛ بیشترین تعداد این دانشجویان نیز از دانشگاه مادر استان – دانشگاه شهید چمران – بودند که این امر طبیعی است.
ثبت‌نام حدود 300 دانشجو برای جوایز تحصیلی امسال
وی با اشاره به ثبت‌نام نزدیک به 450 دانشجو برای دریافت این جوایز در سال گذشته، علت این استقبال گسترده را بازهٔ زمانی بسیار خوب برای اطلاع‌رسانی در این زمینه عنوان کرد و گفت: زمان ابلاغ این جوایز به اعتبارات بنیاد ملی نخبگان بستگی دارد و بنیاد پس از تخصیص و ابلاغ بودجه، برای جوایز تحصیلی برنامه‌ریزی می‌کند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان عنوان کرد: امسال نیز اطلاع‌رسانی در این زمینه برای دانشگاه‌های استان به طرق مختلف در تابستان انجام شد، دانشجویان نیز اشتیاق خاصی داشتند و نزدیک به 300 نفر ثبت‌نام کردند؛ مطابق با جداول و معیارهای سنجش برای حداقل امتیازات، بررسی‌ها و صحت‌سنجی‌های لازم انجام شده و اکنون در شورای علمی بنیاد ملی کشور در حال پردازش است که اسامی اعلام شود. امسال نیز ظرفیت 50 نفر برای خوزستان در نظر گرفته‌شده است.
تخصیص 10 درصد ظرفیت به دانشجویان نو ورود/ادامه ثبت‌نام تا 10 مهر
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که امسال درصدی از این ظرفیت برای دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته‌شده است، اظهار داشت: این دانشجویان تا 10 مهرماه فرصت دارند که با مراجعه به سامانه ثریا نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. بر این اساس 10 تا 15 درصد از ظرفیت هر مقطع به دانشجویان جدیدالورود اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع بر این اساس لحاظ شده که ممکن است برخی از این دانشجویان رتبه‌های برتر کنکور باشند تا بتوانند از تسهیلات این جوایز بهره‌مند شوند و برای این دانشجویان شاخص رتبه کنکور در نظر گرفته‌شده است؛ همچنین دریافت این جایزه در سال گذشته برای دانشجویان یک امتیاز محسوب می‌شود.
بنیاد نخبگان "عضو" ندارد/اهمیت "ماندگاری نخبگانی" فرد
زراسوندی درباره نحوهٔ استمرار جوایز، با بیان اینکه امتیازات بنیاد برای یک‌سال است، اظهار داشت: نکته‌ای که در بنیاد ملی حائز اهمیت شده، "ماندگاری نخبگانی" فرد است؛ موضوع بسیار مهم دیگر آن است که در بنیاد نخبگان "عضو" وجود ندارد اما بسیاری از مراجعه‌کنندگان این واژه را به‌کار می‌برند و عنوان می‌کنند که می‌خواهند عضو بنیاد شوند.
وی توضیح داد: در واقع بنیاد نخبگان نهادی است که بر اساس شرایط و معیارهای خاص، افراد را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. استمرار و تداوم این پوشش نیز به فعالیت‌های فرد بستگی دارد و اگر فرد بتواند استعداد برتر بودن خود را حفظ کند، در تمام دوران تحصیل تحت پوشش بنیاد قرار می‌گیرد؛ همچنین دانشجو در سال‌های تحصیلی بالاتر، باید امتیازات بیشتری را برای دریافت جوایز تحصیلی کسب کند و حدنصاب امتیازات افزایش می‌یابد.
زراسوندی با بیان این‌که خوشبختانه بنیاد ملی رویکرد خوبی نسبت به خوزستان داشته است، گفت: با توجه به شرایط عمومی استان، دانشجویان رتبه‌های برتر کنکور دانشگاه‌های استان را انتخاب نمی‌کنند و ممکن است ظرفیت جوایز تحصیلی برای مقطع کارشناسی در استان پُر نشود؛ زیرا بیشترین امتیاز برای دوره کارشناسی، رتبه در کنکور است. این یک ضعف است که بنیاد ملی آن را برای استان خوزستان به‌طور ویژه دیده است.
اعلام نتایج دومین دوره جوایز تحصیلی در پایان مهرماه
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان از اعلام نتایج این جوایز در پایان مهرماه خبر داد و با ابراز قدردانی از رؤسا، معاونان آموزشی و کارکنان حوزهٔ آموزش دانشگاه‌ها برای همکاری درزمینهٔ صحت‌سنجی مدارک دانشجویان اظهار کرد: در سال 94 دانشجویانی از دانشگاه‌های شهید چمران، علوم پزشکی اهواز، صنعتی شهدای هویزه، صنعتی جندی‌شاپور دزفول، کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان، علوم و فنون دریایی خرمشهر، فرهنگیان و پیام نور برای دریافت جوایز تحصیلی ثبت‌نام کردند که نشان می‌دهد توانسته‌ایم همهٔ دانشگاه‌های استان را پوشش دهیم.
زراسوندی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان همراه با دانشگاه‌ها سال تحصیلی جدید را با اعطای جوایز تحصیلی آغاز کرده است تا امید و انگیزه‌ای در ادامهٔ مسیر برای دانشجویان و اساتید باشد، تصریح کرد: بنیاد ملی به 2 دلیل ثبت‌نام جوایز تحصیلی را در تابستان آغاز کرد؛ اول آن‌که اعلام نتایج آن با آغاز سال تحصیلی جدید هم‌زمان شود و همچنین روحیهٔ مضاعفی برای دانشجویان ایجاد کند.
خوزستان؛ رتبه سوم بیشترین تعداد ثبت‌نام در سال گذشته
وی افزود: در سال گذشته خوزستان پس از استان‌های تهران و البرز بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را به خود اختصاص داد اما نکتهٔ جالب این است که بسیاری از دانشجویان برنده جایزه تحصیلی در سال گذشته، مشاوران دانشجویان جدید شده‌اند؛ همچنین به‌طور مرتب زمان ابلاغ جوایز تحصیلی امسال از بنیاد سؤال می‌شد.
زراسوندی تصریح کرد: بنیاد ملی نیز این هدف را دنبال کرده است که در سال 95 برای ایجاد انگیزه بیشتر با آغاز سال تحصیلی جوایز را اعلام کند و هم دانشجو بتواند از عمده تسهیلات این جوایز اعم از سفر مطالعاتی و ... استفاده کند چراکه برخی از این تسهیلات مشمول مرور زمان است و شاید یک دانشجو نتواند از این بخش جایزه استفاده کند.
برنامه بنیاد برای تکریم، الگوسازی و تجلیل از سرآمدان کشور
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان این‌که امسال بنیاد دارای یک سند راهبردی نخبگان و یک سند جامع است، خاطرنشان کرد: این سند مبتنی بر اسناد بالادستی و هم‌راستا با اهداف نقشه جامع علمی کشور، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، سند چشم‌انداز و حتی برنامه‌های توسعه کشور است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که بنیاد ملی به‌طورجدی پیگیری می‌کند، تکریم و الگوسازی و برگزاری مراسم تجلیل از سرآمدان کشور است. با رایزنی‌هایی که با بنیاد ملی انجام شد، بنیاد نخبگان استان کرمان همایشی برای بزرگداشت مقام علمی محمد بن عیسی ماهانی، از ریاضیدانان بنام این خطه، برگزار کرد.
تجلیل از دکتر کرم‌زاده به‌عنوان سرآمد ریاضی کشور در کرمان
زراسوندی توضیح داد: همایش‌های تکریم برای الگوسازی گذشتگان و تقدیر، تکریم و الگوسازی افراد حاضر برگزار می‌شوند و همهٔ بنیادهای استانی موظف هستند که بزرگان و سرآمدان گذشته و حاضر منطقه خود را تکریم کنند؛ به بهانهٔ برگزاری این همایش‌ها، از افراد و سرآمدان برگزیده کشور نیز در همان حوزه تجلیل به عمل می‌آید. در همایشی که در استان کرمان برگزار شد، سه تن از سرآمدان معاصر ریاضی کشور تجلیل شدند و از خوزستان نیز دکتر کرم‌زاده معرفی شد و به‌عنوان سرآمد مورد تجلیل قرار گرفت که برای استان مایهٔ افتخار است.
وی ادامه داد: به پیشنهاد بنیاد نخبگان استان، 2 تن از دانشجویان دکتر کرم‌زاده - که اکنون از اعضای هیأت‌علمی هستند - (دکتر آذرپناه و دکتر نامداری) نیز همراه ایشان اعزام شدند که دکتر آذرپناه دانشجوی دکتر کرم‌زاده و دکتر نامداری نیز دانشجوی دکتر آذرپناه بوده است؛ این یک افتخار است که ایشان از خوزستان در این همایش به‌عنوان سرآمد برگزیده شدند.
سرآمدان استان تکریم می‌شوند
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان یکی از مشکلات عدیده استان را عدم وجود تکریم، تشویق و تنبیه به‌جا دانست و عنوان کرد: ما وظیفه‌داریم که افراد را تکریم کنیم اما متأسفانه کارهای بزرگ در خوزستان پررنگ نمی‌شوند. در بنیاد نخبگان، کلیه سیاست‌گذاری‌ها توسط شورای علمی متشکل از افراد صاحب‌نظر، معاونان استاندار، 2 تن از رؤسای دانشگاه‌های استان و اساتید بنام انجام می‌شود.
زراسوندی افزود: در جلسه آتی این شورا درصدد هستیم که با حضور استاندار در خصوص برگزاری این مراسم تکریم برای سرآمدان استان تصمیم‌گیری کنیم. این مراسم تا پیش از اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود که بنیاد ملی نیز از آن حمایت می‌کند و از موارد مورد تأکید در سند راهبردی نخبگان کشور است؛ تاکنون چنین مراسمی در استان وجود نداشته است که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه در بنیاد نخبگان انجام شده تا این مراسم با حضور استاندار برگزار شود.
جذب دانش‌آموختگان برتر ارشد و دکتری در مؤسسات مختلف
وی با بیان اینکه بنیاد نخبگان در یک‌سال گذشته و به‌خصوص تابستان امسال آیین‌نامه‌های بسیار خوب و مترقی را ابلاغ کرده است، گفت: به‌جز جوایز تحصیلی، 2 بورس دیگر نیز در بنیاد ملی تعریف شده است؛ یکی از این جوایز، جایزه دکتر کاظمی آشتیانی است که به دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد و مشمولان آن فارغ‌التحصیلان دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه‌های کشور اعم از دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی هستند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: افرادی که بیش از سه سال از فارغ‌التحصیلی آن‌ها نگذشته باشد، می‌توانند در طول سال از طریق سامانه ثریا (Soraya.ir) برای آن اقدام کنند. از امتیازات این بورس، جذب در مؤسسات مختلف اجرایی برای دانش‌آموختگان ارشد و مؤسسات دانشگاهی، آموزشی و پژوهشی برای فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری است که تاکنون از استان خوزستان 2 نفر معرفی شده‌اند. در واقع اعتبارات و تسهیلاتی از سوی بنیاد به آن مؤسسات اعطا می‌شود. زمان اعلام اسامی در یک بازه زمانی مشخص است اما ثبت‌نام در طول سال انجام می‌شود.
جایزه ادامه تحصیل در دکتری و بورس "پسادکتری" شهید چمران
وی ادامه داد: جایزه دیگر، شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات ادامهٔ تحصیل در دورهٔ دکتری است که به نام جایزه شهید احدی و برای دانشجویان و دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد تعریف شده است؛ در این زمینه نیز در خوزستان پرونده‌هایی تشکیل و اقداماتی انجام شده است.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان جایزه دیگر را جایزه پسادکتری (Postdoc) شهید دکتر چمران عنوان و خاطرنشان کرد: این جایزه، آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی برای استفاده از دوره‌های پسادکتری است و افرادی که بیش از 2 سال از زمان فارغ‌التحصیلی آن‌ها نگذشته باشد، می‌توانند برای دریافت این جایزه اقدام کنند.
زراسوندی تصریح کرد: این جایزه به‌منظور انجام فعالیت‌های علمی بیشتر و پیشرفته‌تر اعطا می‌شود و علاوه بر آن‌که دانشجو باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم را داشته باشد، استاد میزبان نیز باید از سوابق علمی و پژوهشی خاصی برخوردار باشد و برای معرفی دانشجوی پسادکتری از سوی بنیاد نخبگان تأیید شود.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان بیان کرد: برای هر استان ظرفیت خاصی در نظر گرفته می‌شود اما متأسفانه در حال حاضر ظرفیت‌ها بر اساس اعتبارات تعیین می‌شود؛ همچنین سابقهٔ اقدام افراد برای این بورس مهم است و وضعیت علمی استان نیز مدنظر قرار می‌گیرد.
آمادگی برای حمایت ویژه از رتبه‌های برتر در صورت انتخاب خوزستان
وی با یادآوری اینکه در سال گذشته ظرفیت جوایز تحصیلی برای دوره کارشناسی پُر نشد، علت اصلی آن را عدم تمایل رتبه‌های برتر حتی دانشجویان خوزستانی برای تحصیل در دانشگاه‌های این استان دانست و گفت: این مسأله باید عارضه‌یابی شود؛ ما آمادگی داریم که اگر دانشگاه‌های استان بخواهند دانشجویان رتبه برتر را برای ثبت‌نام دعوت کنند، تسهیلات ویژه‌ای به آن‌ها اعطا کنیم که یکی از این تسهیلات همان جوایز تحصیلی است.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 50 داوطلب از استان در کنکور سراسری رتبه‌های زیر 300 کسب کردند اما حتی یک نفر از آن‌ها در دانشگاه‌های استان ثبت‌نام نکرده است، خاطرنشان کرد: اکثر این افراد دانشگاه‌های تهران را انتخاب می‌کنند اما باوجود آن‌که استان تهران بالاترین تعداد سهمیه در جوایز تحصیلی (نزدیک به 400 نفر) را دارد، دانشجویان خوزستانی در تهران موفق به دریافت این جایزه نمی‌شوند چراکه رتبه‌های برتر از آن‌ها نیز، در این استان بسیار است.
زراسوندی در خصوص امکان همکاری با آموزش‌وپرورش برای توجیه رتبه‌های برتر استان در این زمینه، افزود: آموزش‌وپرورش در این راستا تلاش می‌کند و با بنیاد نخبگان نیز هماهنگی بسیار خوبی داشته است. امسال نیز بسته‌های حمایتی برای رتبه‌های برتر در نظر گرفته شد و اطلاع‌رسانی خوبی حتی در سطح شهر انجام شد که به رتبه‌های تک‌رقمی مبلغ 10 میلیون تومان از سوی آموزش‌وپرورش و پنج میلیون تومان نیز از سوی بنیاد نخبگان استان اهدا می‌شود اما باوجود این حمایت‌ها، بازهم اتفاق خاصی نیفتاده است.
وی با تصریح بر این‌که باید برای این افراد نسبت به ماندن در استان ایجاد انگیزه شود، تأکید کرد: در بنیاد نخبگان این آمادگی وجود دارد که در صورت دعوت دانشگاه‌های استان از رتبه‌های برتر برای ثبت‌نام، از آن‌ها حمایت کنیم که ازجمله این حمایت‌ها در مقطع کارشناسی اعطای جوایز تحصیلی است.
اعطای تسهیلات نظام‌وظیفه با انجام یک طرح پژوهشی یا اجرایی
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: از دیگر تسهیلات قابل‌ارائه به دانشجویان، تسهیلات نظام‌وظیفه است که سال گذشته 50 نفر در خوزستان موفق به استفاده از این تسهیلات شدند. فرد می‌تواند برای استفاده از این تسهیلات از طریق سامانه ثریا اقدام کند.
زراسوندی تصریح کرد: این دانشجویان در صورت کسب حداقل امتیازات لازم، از طریق بنیاد ملی به یک دستگاه اجرایی معرفی می‌شود و بنا بر نظر آن‌ها یک طرح پژوهشی یا اجرایی انجام می‌دهد که متناسب با آن از معافیت یک تا 24 ماه برخوردار می‌شود؛ این طرح نیز ازلحاظ زمان ثبت‌نام محدودیتی ندارد و نتایج به‌طور مرتب پس از بررسی شرایط افراد اعلام می‌شود.
ابلاغ آیین‌نامه‌های استاد شامخ و سرآمد به دانشگاه‌های استان
وی با بیان این‌که در بنیاد نخبگان چند جامعه تحت پوشش قرار می‌گیرند، به تسهیلات بنیاد برای اساتید اشاره و خاطرنشان کرد: تابستان امسال بنیاد ملی 2 آیین‌نامه بسیار خوب برای اساتید شامل آیین‌نامه‌های استاد شامخ و استاد سرآمد را ابلاغ کرد که در هر 2 آیین‌نامه داشتن درجه استادی برای دریافت بورس شرط است اما آیین‌نامه استاد شامخ، اساتید بازنشسته را نیز شامل می‌شود.
زراسوندی عنوان کرد: جایزه استاد شامخ، همان جایزه علامه طباطبایی است که دکتر کرم‌زاده نیز برنده این جایزه شده بود و تسهیلات بسیاری برای آن در نظر گرفته‌شده که مهم‌ترین آن امکان جذب 2 دانشجوی پسادکتری به اختیار خودِ استاد است؛ همهٔ حقوق، مزایا و هزینه‌های تحصیل این دانشجویان هم از سوی بنیاد نخبگان اعطا می‌شود و تسهیلات متعدد دیگری نیز دارد که همه حول محور شاگردپروری می‌گردد و یکی از اهداف آیین‌نامه انتخاب استاد شامخ و تسهیلات آن نیز شاگردپروری است.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان همچنین درباره آیین‌نامه انتخاب استاد سرآمد گفت: این جایزه تقریباً مشابه جوایز تحصیلی و برای استان‌های مختلف سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده است؛ جایزه استاد سرآمد در چهار ساحت آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی اعطا می‌شود و اساتید می‌توانند با توجه به رزومه خود در این ساحت‌ها ثبت‌نام کنند که هرکدام تسهیلات خاص خود را دارد؛ این آیین‌نامه‌ها تابستان به همهٔ دانشگاه‌های استان ابلاغ شده‌اند.
سهمیه پهنه‌ای، رقابت بسیار فشرده و لزوم مشارکت فعال اساتید
زراسوندی با تأکید بر اهمیت انتخاب استادان شامخ و سرآمد به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم ارتقای رتبه علمی استان، خواستار مشارکت گسترده اساتید در این برنامه‌ها شد و آن را به نفع بهبود وضعیت علمی استان در سال‌های آینده دانست و افزود: اعضای هیأت‌علمی شاغل و بازنشسته با درجه استادی، تا بهمن‌ماه مهلت دارند که نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
وی با بیان اینکه سهمیه انتخاب استاد شامخ و سرآمد از سوی بنیاد ملی به‌صورت پهنه‌ای اعلام می‌شود، گفت: به‌طور مثال اکنون استان‌های خوزستان، فارس و یزد در یک پهنه تعریف شده‌اند و بین استان‌های هر پهنه رقابت وجود دارد. از سوی دیگر امتیازات آن بسیار سخت‌گیرانه و در یک رقابت بسیار فشرده با سهمیه‌های اندک برای هر پهنهٔ کشور، دریافت این جوایز مستلزم مشارکت بالای اساتید است، کسب این جوایز نیز در ارتقای رتبهٔ علمی استان حائز اهمیت است و تسهیلات بسیار خوبی هم برای آن در نظر گرفته‌شده است.
آیین‌نامه‌های بنیاد نخبگان ساحت‌محور است
زراسوندی خاطرنشان کرد: البته اساتید کمی می‌توانند مشمول این آیین‌نامه‌ها شوند زیرا آیین‌نامه‌های بنیاد مقاله‌محور یا پروژه‌محور نیست بلکه ساحت‌محور است و به عبارت دیگر اشتهار علمی و تأثیرگذاری پژوهشی فرد در یک عرصه را موردتوجه قرار می‌دهد که به‌طور مثال کدام طرح یا مقالهٔ فرد توانسته است یکی از مشکلات جامعه را حل کند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان تصریح کرد: من بسیار خرسند می‌شوم اگر 80 استاد برای این جایزه اقدام کنند زیرا در این صورت قدرت چانه‌زنی استان با بنیاد ملی برای افزایش سهمیه بالا می‌رود و می‌توان برای این موضوع اقدام کرد اما در غیر این صورت سهمیه استان در سال آینده کاهش می‌یابد.
شناسایی و پشتیبانی از چهار برگزیده حوزوی، ادبی و قرآنی خوزستان
وی با اشاره به دیگر آیین‌نامه‌های بنیاد نخبگان، گفت: آیین‌نامه‌های شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان حوزوی، ادبی و قرآنی کشور به‌ترتیب برای حوزویان، فعالان فرهنگی و هنری و منتخبان حوزه‌های قرآنی در نظر گرفته‌شده است که برای بهره‌مندی از تسهیلات این آیین‌نامه‌ها نیز باید از طریق سامانه ثریا اقدام شود. در حال حاضر چهار نفر در استان تحت پوشش این آیین‌نامه‌ها هستند اما معتقدیم ظرفیت خوزستان بیش از این تعداد است.
زراسوندی ادامه داد: این آیین‌نامه‌ها به‌طور کامل در سایت بنیاد نخبگان خوزستان قابل‌دسترسی هستند و نحوهٔ اقدام برای استفاده از تسهیلات هر آیین‌نامه به 2 صورت از طریق ثبت‌نام در سامانه ثریا یا معرفی از سوی یک مؤسسه علمی و آموزشی یا دیگر نهادها امکان‌پذیر است. ثبت‌نام برای استفاده از این تسهیلات بازه زمانی خاصی ندارد اما نتایج آن هرسال یک‌بار از سوی بنیاد ملی اعلام می‌شود.
توزیع جوایز تحصیلی نسبت به دانشگاه‌های استان
وی در خصوص توزیع جوایز تحصیلی نسبت به دانشگاه‌های استان، اظهار داشت: در مقطع دکتری به‌ترتیب دانشگاه‌های شهید چمران، علوم پزشکی اهواز و کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و در مقطع کارشناسی ارشد نیز به‌ترتیب دانشگاه‌های صنعت نفت، شهید چمران و علوم پزشکی اهواز حائز بیشترین تعداد جوایز تحصیلی در سال گذشته شده‌اند.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان درباره میزان مشارکت دانشجویان دانشگاه‌های آزاد استان برای اخذ جوایز تحصیلی، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد در فهرست دانشگاه‌های تحت پوشش بنیاد نخبگان استان قرار نمی‌گیرد و دانشجویان این دانشگاه‌ها از طریق سازمان مرکزی خود به بنیاد ملی در تهران معرفی و به‌صورت یک دانشگاه واحد در نظر گرفته می‌شود.
زراسوندی افزود: دلیل اختصاص بیشترین جوایز تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه صنعت نفت رتبه‌های بالای دانشجویان این دانشگاه در کنکور است؛ امسال نیز از دانشگاه‌های مختلف استان اعم از دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان، دانشگاه صنعتی شهدای هویزه، دانشگاه فرهنگیان، جندی‌شاپور دزفول، علوم و فنون دریایی خرمشهر و ... برای دریافت جوایز تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اند که نتایج آن پایان مهرماه اعلام می‌شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.