خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر : 34316
Share

پوررضا : استخراج و شناسایی سه ترکیب آنتی‌اکسیدانی جدید از برگ درخت برهان

استاد راهنمای اولین دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته‌ی فیتوشیمی دانشگاه شهید چمران اهواز از شناسایی سه فلاوونویید (ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با خواص دارویی) جدید در پروژه‌ی این پایان‌نامه خبر داد.

استاد راهنمای اولین دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته‌ی فیتوشیمی دانشگاه شهید چمران اهواز از شناسایی سه فلاوونویید (ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با خواص دارویی) جدید در پروژه‌ی این پایان‌نامه خبر داد.
دکتر ناهید پوررضا عضو هیأت‌علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز و استاد راهنمای این پایان‌نامه در خصوص نتایج حاصل از این پروژه اظهار کرد: فیتوشیمی علمی است که ترکیبات شیمیایی و خواص مختلف میکروبی و آنتی‌اکسیدانی گیاهان مختلف را بررسی می‌کند، رشته فیتوشیمی نیز به بررسی، شناسایی و استخراج این خواص می‌پردازد.
وی با اشاره به راهنمایی پایان‌نامه اولین دانشجوی رشته فیتوشیمی دانشگاه شهید چمران اهواز با عنوان "استخراج، شناسایی و بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی فلاوونوییدها از برگ درخت برهان و جداسازی ویتامین E از دانه این درخت و سنتز نانوذرات آن"، گفت: در روند این پایان‌نامه ابتدا گیاهان جمع‌آوری و سپس پودر شدند؛ در این تحقیق به پنج روش از برگ درخت ابریشم (برهان) عصاره‌گیری و با توجه به بازدهی روش‌ها، روش ماسراسیون انتخاب شد.
این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: سپس فلاوونوییدهای موجود در عصاره با روش استخراج مایع - مایع با حلال اتیل استات جداسازی و با  روش کروماتوگرافی لایه نازک مخلوط بوتانول اتانول، به‌عنوان بهترین سیستم حلال برای جداسازی ترکیبات موجود در عصاره، برای اولین‌بار سه فلاوونویید به‌نام‌های فایستین، کتشین و هسپرتین از برگ درخت ابریشم جداسازی شد.
پوررضا فلاوونوییدها را ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارای خواص بسیار زیاد دارویی عنوان کرد و گفت: ترکیبات استخراج‌شده سپس با استفاده از روش‌های آنالیز دستگاهی نظیر کروماتوگرافی گازی متصل به طیف‌سنج جرمی(GC-MS) ، طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی هسته(NMR) ، طیف‌سنجی مادون‌قرمز ( (IRو طیف نورسنجی مرئی - ماورابنفش (UV-Vis) شناسایی شدند.
وی خاطرنشان کرد: در این پایان‌نامه همچنین ویتامین E از دانه‌های درخت برهان استخراج و نانوذرات ویتامین E از این گیاه سنتز شد؛ بر اساس تحقیقات انجام‌شده مشخص شد که نانوذرات سنتزشده خواص آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به ویتامین E معمولی دارند. البته این تحقیقات جدید هستند و اثرات دارویی مواد استخراج‌شده نیاز به بررسی‌های مختلفی دارد.
عضو هیأت‌علمی گروه شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد امسال در مقطع کارشناسی ارشد 6 دانشجو در رشته فیتوشیمی دانشگاه پذیرفته شد و احتمالاً از طریق استعدادهای درخشان نیز پذیرش انجام شده است.
ناهید خلقتی اولین دانش‌آموخته رشته فیتوشیمی دانشگاه شهید چمران و ورودی بهمن 92 است که از پایان‌نامه‌ی خود به راهنمایی دکتر ناهید پوررضا دفاع کرد؛ همچنین دکتر سعادت رستگار‌زاده استاد مشاور این پایان‌نامه بود و دکتر رؤیا آزادی و دکتر رؤیا میرزاجانی نیز داوری این پایان‌نامه را انجام دادند. از نتایج این تحقیقات تاکنون 2 مقاله در بیست‌و‌دومین و بیست‌وسومین سمینار شیمی تجزیه‌ی ایران ارائه شده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.