خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر : 18967
Share

تاخیر در پرداخت خرید تضمینی/کشاورزان خوزستان کمبود نقدینگی دارند

تاخیر در پرداخت حق خرید تضمینی ذرت به کشاورزان خوزستانی، صدای اعتراض آنها را درآورده و کشاورزان به دلیل این بی پولی با مشکل کشت گندم مواجه شده اند.
کشاورزان خوزستانی که باید بلافاصله بعد از برداشت ذرت همان زمین را گندم کشت کنند نیاز مبرمی به پول فروش ذرت برای خریداری بذر گندم، کود، سوخت و دیگر هزینه ها دارند اما تاخیر در پرداخت اين پول که به بیش از یک ماه رسیده مشکلات زیادی را برای آنها ايجاد كرده که صدای اعتراض آنها را در آورده است.
مدیر تعان روستایی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر در اين خصوص مي گويد: برداشت ذرت از اواسط آذر آغاز و تاكنون 235 هزار تن ذرت از کشاورزان خوزستانی خریداری شده و 28 میلیارد پول به آنها پرداخت شده است.
هرمز خواجوی درباره علت تاخیر در پرداخت پول کشاورزان توضيح مي دهد: دولت برای خرید ذرت پولی تامین نمی کند و این پول را باید سازمان جهاد کشاورزی با دریافت تسهیلات از بانک ها تامین کند که سازمان پولی را که از بانک دریافت می کند به کشاورز می دهد و بعد از فروش ذرت پول بانک را پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه بر نیاز مبرم کشاورزان به پول ذرت واقف هستیم، مي افزايد: طی تماس هایی که با تهران داشتیم بر روی این موضوع تاکید کردیم و آنها نیز قول دادند تا طی روزهای آینده پول مورد نیاز را تامین کنند تا به کشاورزان پرداخت شود.
رئیس تعاونی جهاد کشاورزی خوزستان یکی از دلایل تاخیر در پرداخت پول کشاورزان را وفور ذرت در بازار دانسته و عنوان مي كند: در فصل برداشت ذرت قرار داریم و به همين علت ذرت زیادی در بازار وجود دارد که اين امر سبب شده است تا عملیات فروش ذرت به کندی صورت گیرد.
خواجوي درباره مشکلاتی که بارها به دلیل پر شدن انبارهای ذرت گریبان گیر کشاورزان شده و عملیات دریافت ذرت آنها را با تاخیر مواجه کرده، اظهار مي كند: این مشکلات به این دلیل است که ظرفیت انباری خوزستان کم بوده و ما برای رفع مشکل، 110 هزار تن از ذرت خریداری شده را جا به جا کردیم و آن را به سایر انبارهای استان و استان های دیگر فرستادیم.
وي با بيان اينكه در سال گذشته 49 هزار تن ذرت به صورت توافقي از كشاورزان خريداري شده است، تصريح مي كند: در حال حاضر 44 مركز خريد ذرت در شهرستان هاي دزفول، گتوند، شوش، شوشتر، انديمشك و بهبهان براي خريد اين محصول آمادگي دارند كه ذرت را با نرخ تضميني هر كيلو 870 تومان از كشاورزان خريداري مي كنند.
واردات ذرت عامل اصلي كاهش قيمت خريد آن
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش نيز در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار مي كند: متاسفانه هر ساله با آغاز فصل برداشت ذرت، كشاورزان استان با مشكلاتي در راستاي فروش محصولات خود روبرو مي شوند كه افت قيمت فروش اين محصول مواجه مي شوند.
عبدالرحيم رحيمي نيا مي افزايد: بالا بودن هزينه هاي توليد ذرت از يك طرف و پايين بودن قيمت خريد ذرت داخلي از سوي ديگر مي تواند تبعاتي مانند كاهش كشت اين محصول در سال هاي آينده را به دنبال داشته باشد.
وي عامل اصلي در كاهش قيمت خريد ذرت در زمان برداشت اين محصول را وارد كردن ذرت به كشور در زمان برداشت اين محصول عنوان مي كند و مي گويد: متاسفانه با توجه به اينكه ذرت هاي وارداتي نسبت به ذرت توليد داخل از كيفيتي پايين برخوردار هستند اما با قيمتي به مراتب بيشتر از ذرت توليدي كشاورزان كشور، به فروش مي رسد.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش تاكيد مي كند: بر طبق قانون وارد كردن هر نوع محصول استراتژیک در زمان توليد و برداشت آن محصول امري خلاف بوده كه سبب آسيب رساندن به كشاورزان و توليدكنندگان مي شود امري كه توليدكنندگان ذرت را از اين آسيب بي نصيب نگذاشته است، پس بر ستاد پشتيباني دام واجب است كه در اين خصوص و براي رسيدگي به حل اين مشكل چاره اي بيانديشد.
مقام اول خوزستان در كاشت ذرت
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان مي كند: استان خوزستان با اختصاص 35 درصد سهم توليد و سطح كاشت ذرت داراي مقام اول در كشور است.
محمد قاسمي‌ نژاد ادامه مي دهد: بخشي از توليدات ذرت كشاورزان خوزستاني به صادرات اين محصول به استان ‌هاي همجوار خوزستان همچون فارس و كرمانشاه اختصاص مي يابد.
وي عنوان مي كند: ذرتي كه در استان كشت مي شود از ارقامي مانند هيبريد 704 داخلي و انواع هيبريدهاي وارداتي از گروه هاي AS، BC، NS، ZP اسپيرو است.
عمده مصرف ذرت در استفاده برای خوراک دام است اما می توان نشاسته، الکل، روغن، مارت، شربت قند، اسید سیتریک و ديگر فرآورده هاي آن را نيز مورد استفاده قرار داد. از دانه ذرت در مصارف خوراکي و گرفتن روغن، توليد چسب، صابون و از نشاسته آن در صنايع رنگرزي، داروسازي، مرکب سازي و پلاستيک سازي استفاده مي‌کنند. علاوه بر این قسمت های مختلف ذرت مانند ساقه آن در صنایع کاغذ سازی، داروسازی، مقواسازی، انواع کفپوش، کاغذ دیواری و انواع صنایع پلاستیکی و مکمل ها هم استفاده مي شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.