خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر : 12464
Share

پرسه سگ‌های ولگرد در معابر و پارک‌های اهواز

|خدیجه نیسی|

پرسه سگ‌های ولگرد یا سگ‌های بی‌صاحب از مشکلات شهری اهواز است که روز‌به‌روز این معضل بزرگ‌تر و حل آن دشوارتر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پرسه سگ‌های ولگرد یا سگ‌های بی‌صاحب از معضلات شهری اهواز است که روز‌به‌روز این معضل بزرگ‌تر و حل آن دشوارتر می‌شود، چرا که نه تنها زاد و ولد سگ‌های ولگرد متوقف نمی‌شود، بلکه اتلاف این حیوان به صورت بسیار  کند و جسته گریخته صورت می‌گیرد.
به دور از نوع اتلاف سگ‌های ولگرد به صورت مدرن و سنتی، باید چاره‌ای برای معدوم‌سازی این موجود اندیشید. چه با تیر خلاص، چه بیهوشی و مرگ تدریجی و چه عقیم‌سازی؛ مسئولان چاره‌سازی کنند!
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: در اتلاف سگ‌های ولگرد که شهرداری متولی این امر است، کمیته‌ای متشکل از شهرداری، دامپزشکی، بهداشت، نماینده فرمانداری در شهرستان‌ها و نماینده بخشداری در روستا‌ها همکاری می‌کنند.
مهرداد شریفی در ادامه افزود: در اتلاف سگ‌های ولگرد و معدوم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب، هدف به حداقل رساندن خطر انتقال بیماری توسط این موجودات است.
شریفی با بیان اینکه در حال حاضر اتلاف در حال انجام است ولی تنها دو اکیپ در اهواز فعال هستند، گفت: با توجه به وضعیت شهر، حاشیه و پراکندگی این موجودات در سطح شهر، این دو اکیپ جوابگو نیست و هر روز تعداد سگ‌ها در حال افزایش است.
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز تصریح کرد: در پارک شهروند اهواز، شهروندان در امان نیستند و اگر اتلاف سگ‌ها به موقع انجام نشود، علاوه بر بعد روانی آن از نظر انتقال بیماری مشکل‌ساز خواهد بود.
وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 2 هزار گزش توسط سگ‌های ولگرد در سطح شهر اهواز اتفاق افتاد که هزینه هر گزش برای شبکه بهداشت استان حدود 700 دلار است؛ ولی خوشبختانه در میان این گزش‌ها موردی از هاری مشاهده نشد.
شریفی بیان کرد: قرار است با همت فرماندار اهواز و دستور سریعی که در ارتباط با اتلاف سگ‌های ولگرد داده شد، اتلاف به صورت ویژه انجام شود.
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: همچنین به جای دو اکیپ اتلاف، هشت اکیپ اتلاف سگ در مناطق هشتگانه اهواز فعالیت خواهند کرد که عملکرد این اکیپ‌ها نیز به فرمانداری اهواز ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه این دستور جزو مصوبات شورای سلامت شهرستان اهواز است، افزود: با همکاری شهرداری اهواز و با عزمی که در فرمانداری این شهرستان وجود دارد، امیدواریم به زودی اتلاف سگ‌های ولگرد به صورت کامل انجام شود.
شریفی با اشاره به اینکه اگر دفع زباله‌ها به صورت بهداشتی انجام نشود، موجب تجمع حیوانات وحشی می‌شود، عنوان کرد: در اهواز زباله‌های سطح شهر محل تجمع سگ‌های ولگرد شده است که این معضل باید رفع شود.
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز بیان کرد: شهروندان نیز باید در ارتباط با اتلاف سگ‌های ولگرد فاقد شناسنامه، همکاری کنند و در مناطق روستایی نیز مردم همکاری لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: سگ‌های مدنظر سگ‌های بدون صاحب هستند که در پارک‌ها و معابر شهر به صورت گله‌ای وجود دارند.
شریفی تصریح کرد: قرار بود اتلاف سگ‌ها به صورت مدرن باشد، ولی اکنون اتلاف نه به صورت مدرن انجام می‌شود و نه حتی در روش سنتی اتلاف به اندازه لازم صورت می‌گیرد.
رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز متذکر شد: در روش مدرن سگ‌های ولگرد به صورت زنده‌گیری در قفس نگه‌ داشته می‌شوند و پس از دادن داروهای بیهوشی کشته می‌شوند، ولی در روش سنتی سگ‌های ولگرد با تیر خلاص اسلحه شکاری معدوم می‌شوند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت اتفاق هر گونه موارد گزش باید سریعا به بیمارستان رازی و ابوذر اهواز مراجعه کنند، در این دو بیمارستان در زمینه گزش سگ‌های ولگرد به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌شود.
شریفی افزود: در صورتی که درمورد گزش سگ، به موقع مراجعه نشود احتمال ابتلا به بیماری هاری وجود دارد.
علیرضا عالی‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اتلاف سگ‌های ولگرد در اهواز در حال انجام است که در سال 91، سه هزار و 973 قلاده، در سال 92، چهار هزار و 854 قلاده و در چهار ماهه نخست سال 93،  یک هزار و 209 قلاده معدوم شد.
وی افزود: کار اتلاف در حال انجام است ولی افزایش تعداد سگ‌های ولگرد بیشتر در سه ماهه فصل گرم است که موجب رؤیت بیشتر سگ‌ها در معابر شهر می‌شود.
عالی‌پور گفت: اتلاف با تعداد بالاتر صورت می‌گیرد، مشروط به اینکه در نقاط کولونی شهر کنترل صورت گیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: نقاط کولونی در شهر باید بررسی و از سگ‌های ولگرد پاک‌سازی شود، در این نقاط اتلاف سگ‌ها با مشکلاتی مواجه است که بیشتر سگ‌ها صاحب‌دار هستند و ممکن است اتلاف آنها با مخالفت شهروندان مواجه شود.
وی ادامه داد: تشخیص سگ‌های ولگرد از سگ‌های صاحب‌دار نیز امکان‌پذیر نیست که این امر در اتلاف سگ‌های ولگرد تاثیر دارد.
عالی‌پور یادآور شد: در برخی نقاط شهر نیز سگ‌های ولگرد در پادگان یا مکان‌های محصوری هستند که دسترسی به این حیوانات ناممکن یا دشوار است که از سوی دیگر نیز تولید مثل آنها انجام می‌شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با بیان اینکه اتلاف سگ‌های ولگرد بر عهده شهرداری است، گفت: شهرداری به صورت منظم در حال انجام وظیفه خود است و اتلاف سگ‌های ولگرد به صورت مستمر در حال انجام است.
اتلاف سگ‌های ولگرد امر پیچیده‌ای نیست، تنها نیاز به همت و همکاری دارد، حتی یک مورد گزش هزینه بسیار بالایی دارد و یا حتی می‌تواند تلفات جانی داشته باشد که هیچ قیمتی بالاتر از آن نیست!
بنابراین کارهای امکان‌پذیر و آسان را نباید پشت‌گوش انداخت و از وقوع حوادث جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.